Kan je nu wél of niet een Nike schoen met een adidas broek dragen?

 
14 december 2022
Stijlantropoloog

Onder veel sneaker- en streetwear liefhebbers is het not done; het dragen van de twee grootste sportswear merken in één outfit.

Ja, je kan prima Nike en adidas in je kast hebben liggen maar nee, je kan ze niet samen in één look dragen. Het is een ongeschreven regel die velen van ons hanteren. Ik ben benieuwd waar deze regel vandaan komt en ging op onderzoek uit in mijn netwerk dat bestaat uit streetwear- en sneakerfanaten, stylisten én curatoren popular culture & fashion.  

 

‘Je doet toch ook geen frikandel op een pizzabodem

Omdat ik aardig wat mensen in de sneaker- en streetwear industrie ken, verwacht ik wel een antwoord te kunnen vinden. Ik begin bij de altijd uitgesproken Tim Beumers, marketing guru, artiest en sneakerveteraan. Tim is een groot liefhebber van Nike, met name van hun hoodies en schoenen. Als ik hem vraag naar de regel krijg ik antwoorden à la Tim: “Je doet toch ook geen frikandel op een pizzabodem? Je zet toch ook geen BMW stuur in je Mercedes? Het is gewoon raar…” 

Waar het vandaan komt weet hij niet, maar het maakt hem ook niet uit; Tim vindt dat je de twee grote merken niet samen hoort te dragen.

Beeld: Tim in 'full on' Nike - Ryan Plomp, 2022

‘Ik denk dat het een oldschool regel is waar ik me aan vasthoud’

Josine Michels, oprichter van streetwear winkel OnTheBlock is ook geen fan van het mixen van merken: “Het ziet er vaak zo onverzorgd uit, alsof je niet nadenkt bij het aantrekken van je kleding. Ik vind het niet zo stylish…” 

Waar het vandaan komt, weet óók Josine niet: “Ik denk dat het komt door de manier waarop ik ben opgegroeid. Vroeger was het altijd een no-go. Ik zie nu dat jongere mensen er al een stuk losser in zijn. Ik denk dat het een oldschool regel is waar ik me aan vasthoud.”

‘Bij Puma en adidas of Acne Studios en Balenciaga voelt het alweer anders’

Stijl-influencer en content creator Nadia Idder is het ook eens met de ongeschreven regel: “Je gaat ook niet met je Ajax shirt in een Feyenoord vak zitten.” zegt ze als ik vraag wat er gek aan is. 

"Je kan het niet doen bij grote rivaliserende merken zoals Nike en adidas, of Gucci en Louis Vuitton, maar bij Puma en adidas of Acne Studios en Balenciaga voelt het alweer anders.”

Beeld: Agnes Montecinos Muñoz

‘Je mixt geen merken die in hetzelfde gebied werken’

Het gaat dus om de rivaliteit tussen de merken. Josine is het met Nadia eens: “Je mixt geen merken die in hetzelfde gebied werken. Dus bijvoorbeeld een Supreme hoodie met een Bape sweatpants. Dat is te veel. Het is prima om een beetje hype te zijn maar je wil niet een mega uithangbord zijn”. 

Als je niet weet welke merken rivaliserend zijn heeft Tim Beumers de oplossing voor je. Als fervent Nike drager stond hij nog niet zo lang geleden voor een uitdaging: “Ik had een afspraak bij adidas. Ik heb wel adidas sneakers, maar verder geen kleding van het merk… Ik combineer de schoenen dan met blanco items.”

‘Als beide items qua stijl op elkaar aansluiten, why not?’

Styliste Agnes Montecinos Muñoz staat bekend om haar uitgesproken stijl en het maken van kunst met kleding. Ze lapt de Nike-adidas regel aan haar spreekwoordelijke laars: “Ik probeer juist los te breken van (on)geschreven fashion regels. Voor mij is fashion een uitdrukking en daar speel ik mee. Ik zoek altijd grenzen op in m’n werk en m’n eigen expressie, daarin laat ik me leiden door m’n gevoel.” 

Ze heeft nog niet zolang geleden bewust een outfit gedragen met een Swoosh legging en daarop een adidas cycling short, mét de bekende drie strepen. In combinatie met hakjes! “Iedereen vond het dope!” 

Nikki, content creator en online creative, is het met Agnes eens en vindt ook dat het kan: “Als de items beide qua stijl op elkaar aansluiten, why not?” schrijft ze.

‘Ik denk dat het vanuit de merken zelf komt’

Ik hoopte – en verwachtte – op een bijzonder moment in onze stijlgeschiedenis te stuiten voor ik mijn onderzoek startte, maar niets is minder waar. Op het internet vond ik geen antwoorden en ook in mijn netwerk wist niemand van de geschiedenis van de regel – terwijl iedereen de regel wel kent en grotendeels ook toepast. 

"Ik denk dat het vanuit de merken zelf komt.” vertelt Agnes als ik met haar bel. Ze heeft als stylist voor beide merken gewerkt: “Zij willen natuurlijk niet dat de merken samen gedragen worden, niet in de styling, maar ook niet on set. Ze zijn elkaars concurrent.”

Beeld: Studio Larisa

‘Als Gucci en Balenciaga een collab kunnen hebben, kan je ook Nike en adidas samen dragen’

Rose de Haan, art director bij Foot Locker, kent de regel maar wijkt er in haar werk ook graag vanaf: “In mijn werk richt ik me vaak op een jongere doelgroep, dan wijk ik het liefste ook van de regel af omdat jongeren dat ook doen. De merken zelf willen dat alleen niet.” vertelt ze. 

Nikki, die met haar 23 jaar bij de jongere generatie hoort, vindt ook dat het tijd voor verandering is: “Als Gucci en Balenciaga als concurrenten een collab kunnen hebben, kan je ook Nike en adidas samen dragen.”

‘Als je volledig een merk draagt ben je eigenlijk een reclamebord’

"Kleed je waar jij je prettig in voelt, natuurlijk,” zegt curator fashion & popular culture Roberto Luis Martins, “maar als je volledig een merk draagt zou ik mezelf wel afvragen wat je daarmee communiceert; je eigen visie of de marketing van een bedrijf.”

Roberto en ik liggen erg op een lijn als het gaat om stijl. We geloven beiden dat je stijl een expressie van je identiteit is, dat geloof wordt ook bij de adidas-Nike regel duidelijk: “Door merken te mixen druk je je stem veel duidelijker uit. Met de combinaties deel je welke verbindingen je ziet én maakt tussen verschillende merken. Je outfit als een gecureerde reflectie van wie je wil zijn op dat moment.”

Hij vindt dat als je, bijvoorbeeld, full on Nike draagt, je meer een stem en visie deelt van Nike, dan je eigen stem kenbaar maakt. Zelf mixt hij het liefste, stijlen en merken: “In het selecteren van mijn outfit ben ik heel bewust bezig met de verhalen en merken van de kledingstukken, ik verwijs met mijn kleding naar mijn persoonlijke context, mijn stijl is visueel wie ik ben, waar ik voor sta en waar ik in geloof”. 

‘Vrijheid in kledingkeuze is een groot goed, en laten we elkaar geen beperkingen opleggen om vrijelijk onze identiteit te uiten’

"De geschiedenissen van beide merken zijn waarschijnlijk van belang voor de keuze. De ene Amerikaans van oorsprong, de andere - een stuk ouder - en Duits met een nogal specifieke geschiedenis. Beide merken hebben verschillende aanhangers uit de muziekwereld, die zeker ook de keuze beïnvloeden.” schrijft popular culture en fashion curator Daan van Dartel

Daan gelooft ook dat popular culture een rol speelt: “Daar komt bij kijken dat als je favoriete artiest iets draagt, jij ook dat merk zal willen dragen. Zo werkt dat toch? Want die artiest draagt ook uit wat jij belangrijk vindt, anders vond je hem/haar/hen niet zo tof.” 

Beide merken hebben volgens Daan een sterke dress culture. Zelf draagt ze het liefste Nike, “Maar ik zou het ook gerust bij elkaar dragen, want ik kijk naar het totaalplaatje van tof en comfort. Ik zou wel kijken of de boel niet clasht, te veel logomania. Anderzijds is het van top tot teen dragen van een merk ook inmiddels trash - en daardoor weer camp waarschijnlijk!”.

 

Ik begon deze blog omdat ik zelf, als stijlpurist, op error ging als mensen de twee grootste merken samen dragen. Gedurende het schrijven van dit blog is mijn visie veranderd; het dragen van één merk voelt als slechte marketing, alsof je een uithangbord van het merk bent, ook als de items niet van dezelfde collectie of hetzelfde jaar zijn.

Ik ga hiermee zeker experimenteren, maar niet met Nike en adidas, omdat ik simpelweg niks van adidas heb.  

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie