Tussen fantasie en werkelijkheid: innovatief kostuumontwerp

Kostuumontwerper Judith Lansink creëerde een compleet toneelbeeld voor een fictieve toneelvoorstelling van Alice in Wonderland. Voor elk karakter maakte zij een kostuumontwerp en een maquette met verschillende scènes van de voorstelling en een aantal echte kostuums werden vervaardigd.

Maquette voor een opvoering van 'Alice in Wonderland' door Judith Lansink, Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA.
Maquette voor een opvoering van 'Alice in Wonderland' door Judith Lansink, Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA.

Dit kostuum voor de rups op de paddenstoel in Alice in Wonderland is een fikse uitdaging als het om kostuumontwerpen gaat. Eigenlijk creëer je twee kostuums in één: voor een paddenstoel én voor een rups. Volgens Judith Lansink is kostuumontwerpen een constant gevecht tussen je fantasie en praktische haalbaarheid.

Onderdeel van 'de rups' van het tweedelig kostuum voor de 'paddenstoel en de rups'. De rups wordt samen met het paddenstoelenpak (hoofdafbeelding) gedragen. Ontwerp: Judith Lansink, Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA.
Onderdeel van 'de rups' van het tweedelig kostuum voor de 'paddenstoel en de rups'. De rups wordt samen met het paddenstoelenpak (hoofdafbeelding) gedragen. Ontwerp: Judith Lansink, Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA.

Judith Lansink ontwerpt na haar afstuderen veel voor gerenommeerde gezelschappen en is in die tijd een van de weinige vrouwen werkzaam in het vak.

Innovatie: Synthetische werkelijkheid

Tussen fantasie en werkelijkheid: het naspelen van (bekende) verhalen is een van de oudste gewoontes van de mensheid. Door steeds ontwikkelende, moderne technieken kunnen illusies en transformaties, ook door middel van kostuum en make-up, steeds verder worden doorgevoerd. Toneel en film zijn hier bij uitstek mooie podia voor, maar andere 'performances', zoals het Mexicaans worstelen, maken ook uitstekend gebruik van kostuum om de eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad uit te drukken. Mexicaanse kinderen spelen de wedstrijden na in hun favoriete maskers, gemaakt van nepleer: zo lijkt het nét echt.

Modemuze@OBA: Innovation

Van 18 mei tot en met 2 september is dit kostuum te zien in de tentoonstelling [email protected]: Innovation. Voor de tentoonstelling selecteerden 15 musea en 4 verzamelaars innovaties uit de modegeschiedenis.

Klik hier voor alle verhalen over innovatie uit de tentoonstelling, of bekijk de aankomende Meet Ups en Masterclasses in de agenda.
 

Meer innovatie in het theater

Bekende Nederlandse ontwerpers en innovators, zoals Iris van Herpen en Viktor & Rolf, ontwerpen regelmatig voor Nederlandse dans- en theatervoorstellingen. Gonneke Janssen schreef hier eerder over in 'Mode en theater: een goed huwelijk' op Modemuze.

De ontwikkeling van het gaslicht heeft veel invloed gehad op het theater én op de mode. Het spectaculaire kunstlicht liet felle, synthetische kleuren vooral erg goed uitkomen - en die kwamen dan ook halvewege de negentiende eeuw in de mode. Lees hierover in 'Schitteren in gaslicht', door Tessel Dekker.

Het actualiseren van historische kostuums is goed besteed aan kostuumontwerper Rien Bekkers. Efua Heyliger interviewde hem over zijn oeuvre, in 'Shakespeare verveelt me niet. In gesprek met: Rien Bekkers'.

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

2
 
Auteur
Informatiespecialist uitvoerende kunsten en media Bijzondere collecties, Universiteit van Amsterdam
Datum
18 mei 2018