In gesprek met: Guus Beumer

14 september 2015
Fashion Researcher

Het Nieuwe Instituut zal acht maanden getransformeerd worden in een modemuseum en onderzoekt de vraag hoe een nationaal modemuseum eruit zou kunnen zien. Het Tijdelijk Modemuseum presenteert een voorstel en alle facetten van de mode-industrie komen aan bod.

Artistiek leider Guus Beumer nodigde verschillende modeprofessionals uit de gevestigde orde van de Nederlandse modescène uit om een gedeelte van het Nieuwe Instituut te cureren. Dit levert een indrukwekkend lijstje op, van Francisco van Benthum en Alexander van Slobbe tot mode-theoreticus Jose Teunissen en ontwerper Pascale Gatzen.

Ook hoofdredacteuren van The Gentlewoman, Penny Martin en Fantastic Man, Jop van Bennekom leveren een bijdrage en selecteerden 10 looks die volgens hen laten zien hoe de mode er vandaag uit ziet. Het heden of ‘Nu’ is het uitgangspunt van het Tijdelijk Modemuseum. Modemuze ging in gesprek met artistiek leider Guus Beumer.

Waarom is het volgens u nu tijd voor een Tijdelijk Modemuseum?

Op deze vraag heb ik verschillende antwoorden. Zo is mijn eerste antwoord: onze opdracht als Nieuwe Instituut. Wij worden geacht te signaleren wat er vandaag de dag gebeurt op het gebied van innovatie. En dat geldt voor verschillende disciplines, of het nou om architectuur, design of e-cultuur gaat. Mode is een van de grootste ontwerpdomeinen die er is, maar we realiseerden ons wel dat er heel anders wordt omgegaan met innovatie. Mode vernieuwt vanuit het verleden en daarnaast is er sprake van seizoensmatige vernieuwing. Het vraagstuk over hoe mode omgaat met het idee van vernieuwing en tijd is een interessante vraag op zich.

Maar de grootste reden om het Tijdelijk Modemuseum nu te openen is omdat er zoveel veranderingen plaatsvinden in de mode. De rol van de ontwerper en de industrie transformeren. Na een periode van weemoed en melancholie is het nu tijd voor nieuwe energie. Het is duidelijk dat er op elke laag van mode, van het onderwijs tot aan productie de waardes zijn veranderd: waar staan we nu? Er is sprake van herontdekken. Wij als landelijk instituut vonden het tijd om daar mee aan de slag te gaan en ons nadrukkelijk met mode bezig te houden.

Waarom vond u het belangrijk om mode allesomvattend - van verleden naar het heden en de toekomst en van ontwerper tot aan gebruiker – te laten zien?

Wij kiezen ervoor om uit te zoeken hoe mode vandaag de dag ervoor staat, het hele systeem. Mode vandaag is zo veel meer dan een select groepje ontwerpers en mooie borduursels. Vanzelfsprekend komen zij ook bij ons aan bod, maar de mode-industrie is immens en er vinden zoveel veranderingen plaats die we willen laten zien. Maar ook willen we de bezoeker laten nadenken over de keuzes die ze zelf maken en confronteren met de ongemakkelijke kanten van de industrie. Daarom is het gedeelte wat Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum creëerde naar aanleiding van hun gezamenlijke project HACKED zo belangrijk. Met HACKED bedachten de ontwerpers een manier om de overproductie van de fast-fashion ketens te gebruiken voor nieuwe collecties.

We kijken natuurlijk naar de schoonheid maar ook naar de realiteit van de industrie. Binnen een museum krijgt mode een eeuwigheidswaarde. Wij vinden dat mode een uitspraak is over de actualiteit en omdat dat verhaal te vertellen behandelen we alle facetten.

Mode binnen museale muren gaat ook over presentatie, welke keuzes hebben jullie gemaakt?

We maken gebruik van zowel museale tentoonstellingsmodellen en modellen uit de mode-industrie. Dus we zullen mode presenteren op de mannequins, daar kan je eigenlijk niet omheen als je een kledingstuk 3D wilt presenteren. Maar we kiezen er wel voor om mensen ook te laten passen en kopen. Natuurlijk niet alles, dat kan bij ons ook niet. Wat we eigenlijk doen is mode presenteren in museale context - dus bijvoorbeeld in een eregalerij - en samenvoegen met de realiteit van de mode-industrie, wat volgens mij een heel spannend geheel oplevert!

Portret Guus Beumer: Blommers & Schumm

Het Tijdelijk Modemuseum is sinds 13 september 2015 geopend en zal tot 8 mei 2016 open zijn. De tentoonstellingen zullen gedurende de gehele periode wisselen om het tempo van de mode industrie bij te benen. Zo zal in januari 2016 de winter selectie omgebouwd worden naar zomer collecties.

Zie: Het Tijdelijk Modemuseum