Fashion For Freedom 2023

24 mei 2023

Bij het project Fashion for Freedom ontwerpen fashionstudenten van de HKU 3D designs op basis van hun ideeën over herdenken, vrijheid en leven met oorlog. Voor inspiratie kregen zij een masterclass, gingen naar het Vrijheidsmuseum en in gesprek met een veteraan. Het resultaat was een video met 3D animaties die werd vertoond op het hoofdpodium van Bevrijdingspop in Haarlem en ook te zien zal zijn tijdens de Rotterdam Fashion Week in juni.

Caitlynn Schijff (studeert Game & Arts aan de HKU) “ik doe mee met Fashion for Freedom omdat ik graag aan een sociaal geëngageerd project meedoe”, “ook vind ik het belangrijk dat jongeren betrokken blijven bij herdenken, en dat wij het herdenken levendig houden”. Ze realiseert zich dat wij in Nederland in vrijheid leven, maar “het is goed om waakzaam te blijven, omdat vrede niet vanzelfsprekend is”.

Vorig jaar ging de organisatie van het succesvolle modeproject Political Catwalk en fashion docenten van de HKU om de tafel, waaruit het project Fashion for Freedom is gekomen. Fashion for Freedom is een project waar studenten van de HKU, 3D mode maken op basis van hun ideeën over vrijheid, herdenken en leven met oorlog, hét thema van 2023 van het Nationale Comité 4 en 5 mei. De uiteindelijke 3D film werd op 5 mei vertoond op het hoofdpodium van Bevrijdingspop Haarlem.

Vrijheidsmuseum FFF

De studenten volgden een educatief traject om inspiratie op te doen. Zo kregen zij een masterclass over de thema’s van de curator fashion van het Centraal Museum in Utrecht, kregen zij een rondleiding in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek én gingen zij in gesprek met een veteraan van het Nederlandse Veteraneninstituut. Hierna kozen de studenten gezamenlijk een feminiene invalshoek, mede omdat alle deelnemers vrouw zijn.

Deelnemer Iris van der Jagt hoopt dat ze met hun 3D film “de blik van de toeschouwers kunnen vasthouden en dat zij daarna nog meer willen zien”. Ze vindt het belangrijk om met het thema vrijheid te werken, want “we moeten allemaal een beetje vechten om jezelf te kunnen zijn”, aldus Iris.

Masterclass Centraal Museum

De rol van vrouwen tijdens oorlogen

De deelnemers ontwierpen een kort narratief over de rol die vrouwen in de loop der jaren tijdens oorlogen hebben vervuld. Hoe hun rol veranderde, en hoe vrouwen zich moesten aanpassen aan de verschillende omstandigheden. En de studenten willen met hun 3D creaties laten zien hoe vrouwen door de geschiedenis heen in de vergetelheid zijn geraakt na afloop van een oorlog.

Hiervoor creëerden zij 3 karakters. Allereerst de kunstenaressen, omdat zij in de loop van de geschiedenis té weinig in de schijnwerpers hebben gestaan. In de tweede plaats de fabrieksarbeidster, omdat zij in tijden van oorlog (in fabrieken) moesten werken. Bovendien moesten zij deze schamele ‘vrijheid’ weer opgeven als de oorlog voorbij was. Het derde vrouwelijke personage is de moeder en de weduwe, en haar rol in tijden van oorlog. Tot slot hebben de studenten ook een mannelijk personage toegevoegd, namelijk de jongen die uitgroeit tot soldaat. Deze laatste plaatsen zij in hun creaties tegenover de 3 vrouwelijke personages.

Still uit de video Fashion for Freedom 3D animation

Met dit project willen de studenten de personages eren omdat zij allemaal streden voor hun plek in de samenleving tijdens én na de oorlog. Het project werd mogelijk gemaakt door het Vfonds.

Manon Egging (fashiondocent aan de HKU, die de studenten begeleide) vindt het belangrijk dat studenten met dit thema aan de slag zijn gegaan en hun ideeën in 3D fashion vervaardigen. De wereld wordt steeds meer digitaal en de 3D fashion techniek is nieuwe en “met veel mogelijkheden om je verhaal op een frisse manier te vertellen”, aldus Egging. En het maakt de thema’s waar mij mee werkten ook heel levendig. De HKU wil met dit project laten zien wat de mogelijkheden zijn op 3D fashion gebied en hoopt hiermee ook anderen te inspireren.

zie ook: