ever_emerging_MAG slaat brug over leeftijdskloof in kunstenaarswereld

 
28 oktober 2022
Student Journalistiek

Soms lijkt jonger, beter in de modewereld. Voor makers kan het moeilijk zijn om in een wereld die overspoeld wordt door jonge ontwerpers en kunstenaars voet aan de grond te krijgen. Iets waar ever_emerging_MAG een brug probeert te slaan. 

Er is veel focus op jonge ontwerpers door middel van speciale afstudeershows en prijzen, maar de diversiteit in leeftijd laat in de modellenwereld wat te wensen over. Op social media zijn wel wat oudere boegbeelden te bespeuren in de mode-industrie. Bijvoorbeeld de altijd kleurrijke Iris Apfel die al 101 jaar is geworden, Jane Fonda in de campagne voor H&M en de streetstyle van de seniore inwoners van New York op het blog en sociale media kanalen van Ari Seth Cohen, Advanced Style. Maar dit zijn allemaal dragers en geen makers van de mode of beeldende kunst. 

Voor makers kan het moeilijk zijn om in een wereld die overspoeld wordt door jonge ontwerpers en kunstenaars voet aan de grond te krijgen. Oprichter van ever_emerging_MAG Marguerite Nolan startte het online platform in januari 2021 en bracht online al drie reguliere edities uit en twee specials. Ever_emerging_MAG begon online, voornamelijk omdat Nolan haar idee zo snel mogelijk naar buiten wilde brengen. Na twee geslaagde fondsaanvragen, bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Pictoright Fonds, is er een voor het eerst een printversie van het tijdschrift beschikbaar. Het thema van de nieuwste editie draait om mode en laat het werk zien van modeontwerpers die zich als vrouw identificeren en boven de 45 jaar oud zijn. “Na driekwart jaar online publiceren ben ik begonnen met het doen van de fondsaanvragen”, vertelt ze. “Omdat ik merkte dat er vanuit kunstenaars wel de behoefte was om iets in print te doen. Er zit toch nog een bepaalde waarde aan een gedrukt magazine. Het leek mijzelf ook een leuke uitdaging omdat je het dan ook op een andere manier kunt verspreiden. De aanvraag van het fonds gaf het een mogelijkheid om dit te kunnen doen en met een groter team te werken.”


Afb. 1: Marguerite in gesprek met Saskia ter Welle. Foto: Carmijn Dura.

De inspiratie voor het platform kwam vanuit haar eigen ervaring op de kunstacademie. Nolan studeerde af aan de Rietveld academie en haar werk werd opgepikt door een tijdschrift. “Dat vond ik heel leuk,” vertelt ze. “Ik merkte meteen dat het een boost gaf als je iets maakt en andere mensen dat willen laten zien. Het zorgde ervoor dat ik meer wilde maken. Dat is best belangrijk in dit vak.” Ze zat in een klas waar ze een van de jongste was (ze studeerde af op haar 28e), had daar meerdere vriendinnen gemaakt van 50+ en het viel Nolan op dat voornamelijk de jongere kunstenaars opgepikt werden. “Waarom is er zo’n focus op jong zijn, vraagt ze zich af. “Wat betekent dat en het is zo verankerd in de maatschappij, vooral bij vrouwen. Kijk maar eens in een drogisterij, daar staat de ene haarverfdoos na de ander, make-up en andere middelen om er jonger uit te zien. Uiteindelijk worden we allemaal ouder en ik merkte toch dat mensen daar moeite mee hadden.”


Afb. 2: Atelier Barbara Munsel. Foto: Carmijn Dura.

Naast deze observatie is er nog iets anders waardoor het idee van ever_emerging_MAG is ontstaan. “Er was ook een laag buiten het beeldende vak waarin ik geïnteresseerd was, maar tegelijkertijdook geïrriteerd door raakte. Ik merkte op de Rietveld dat ik tussen 2015-2020 les kreeg van veel meer mannelijke dan vrouwelijke docenten: zo’n 75% van de vakken werd gegeven door mannen en 25% door vrouwen. En dat terwijl er heel veel vrouwen in het kunstvak zitten. Ik begreep niet waar het stokte tussendoor. Ik weet ook niet of het representatief is voor alle kunstacademies, maar de kunstwereld wordt nog steeds meer gedomineerd door het ene geslacht dan het andere.”


Afb. 3: Jurk: Saskia ter Welle. Foto: Jonah Grindler. Model: Aisha.

Al deze bevindingen zorgden ervoor dat Nolan haar doelgroep had gevonden. “Ik was zelf ook wel benieuwd, ik ken niet zoveel makers van boven die leeftijd en dacht ‘kom maar op’. Veel galeries en bladen zijn gefocust op jong talent, maar waarom kun je niet altijd nog opkomend zijn. Daarom heet het ever_emerging_MAG. Als je erop gaat letten zie je bij veel tijdschriften het woord ‘emerging’ (opkomen), for emerging artists, emerging designers etc. Zo had ik de titel bedacht, je bent altijd emerging, ook boven die leeftijd.”


Afb. 4: Atelier Saskia ter Welle: Foto: Carmijn Dura

Het resultaat van de eerste print editie is een tijdschrift met unieke inhoud. Voor het eerst was het mogelijk om met een groot team aan stylisten en fotografen een shoot te doen. In deze fotoserie staat de kleding van zes modeontwerpers centraal: Mirjam Pater, Saskia Ter Welle, Debby van der Veer – Boer, Rianne de Witte, Mirjam Nuver en Barbara Paladeng-Munsel. Hun werk is opnieuw geïnterpreteerd door een jonger team om een nieuw perspectief te bieden op de kledingstukken. 

Het thema van deze editie – mode -  is een logische keuze gezien de ervaring van Nolan in de modewereld. Ze werkte een lange tijd bij Vlisco waar ze meewerkte aan campagnes. Haar ervaring in mode en de missie van het ever_emerging_MAG platform komen samen in dit blad. “In alle creatieve disciplines zitten vrouwen boven in bepaalde leeftijd, boven de 45, die meer zichtbaarheid willen.” 

Ever_emerging_MAG is te koop via Athenaeum Nieuwscentrum en Scheltema in Amsterdam, American Book Centre Den Haag en via de website https://everemergingmag.com/latestedition 


Afb. 5: Jurk: Rianne de Witte. Foto: Savine Labouchere. Model: Moti Williams
 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie