De Pracht van de Sari

 
7 juni 2024
Multidisciplinair modeontwerper. stylist & onderzoeker

Ik had het voorrecht om de opening van de spectaculaire tentoonstelling "Sari/Statement" bij te wonen in het Wereldmuseum in Amsterdam. Het was een buitengewone viering van mode, cultuur en verbondenheid.

Als ik terugdenk aan mijn ervaring, besef ik hoe mode niet alleen een vorm van zelfexpressie is, maar ook een krachtig middel om mensen van verschillende achtergronden en culturen met elkaar te verbinden. De Sari is een ontdekkingstocht door mode en cultuur.

Persbeeld tentoonstelling Sari Statement, credits Wereldmuseum fotograaf: Foto: Olivia Witmond

De tentoonstelling "Sari/Statement", geïnspireerd door de Indiase sari en haar betekenis in de moderne Indiase cultuur, bracht meer dan 60 herziene en opnieuw geïnterpreteerde sari's samen, gemaakt door wevers en ontwerpers. Het was een eerbetoon aan de voortdurende evolutie van de sari als iconisch kledingstuk. Een kledingstuk dat zich heeft ontwikkeld tot een symbool van designinnovatie en zelfexpressie in hedendaags India.

Van Bollywood tot sneakers

Wat deze tentoonstelling zo bijzonder maakte, was de diversiteit aan saristijlen en -interpretaties die werden gepresenteerd. Van traditionele Bollywood-sari's tot gedurfde combinaties met sneakers, elke sari vertelde zijn eigen verhaal. Een elegante witte sari met een oogverblindende grote borstschildketting deed me denken aan oude Egyptische sieraden, terwijl de zwart-witte Chanel-look sari een tijdloze elegantie uitstraalde. Het was fascinerend om te zien hoe de sari, diep geworteld in de rijke tradities van India, toch voortdurend evolueert en zich aanpast aan moderne trends en smaken.

Links: Bollywood sari. Rechts: sari ontworpen door Jan Taminiau, gedragen door Maxima in 2019. Foto's gemaakt in de tentoonstelling Sari Statement. Foto: Maryam Entezami

Een aspect dat mij bijzonder raakte, was de symbolische betekenis van de sari voor de Indiase cultuur. Voor vrouwen - en enkele mannen - die zich al duizenden jaren in sari's van zijde, katoen of linnen wikkelen, zijn deze lange stofbanen meer dan alleen kledingstukken. Ze zijn symbolen van nationale trots, getuigen van traditionele designs en ambachtelijkheid, en weerspiegelen de rijke diversiteit van India's deelstaten.

Links: sari. Rechts moderne sari met sneakers. Tentoonstelling Sari Statement, foto's: Maryam Entezami

Sari en Sumeriërs

De tentoonstelling illustreerde ook een interessante parallel die ik trok tussen de sari en de kleding van de Sumeriërs. De Sumeriërs waren een van de eerste Mesopotamische beschavingen die ontstond in het zuidelijk deel van Mesopotamië vanaf het vierde millennium v.Chr. De Sumeriërs vormen niet alleen de oudste beschaving in dit gebied, maar behoren ook tot een van de oudste beschavingen  van de wereld. Ze stonden bekend om hun unieke kostuums, bestaande uit één kledingstuk dat het hele lichaam bedekte en de linkerschouder bloot liet. Deze stijl is tegenwoordig nog steeds populair in de mode. Ondanks dat zowel rijke als arme Sumeriërs vergelijkbare kleding droegen, kozen de welgestelden vaak voor duurdere, luxere, meer kleurrijke en helderdere materialen, en voegden ze veel ornamenten toe aan hun kledingstukken.

Standing female worshiper ca. 2600–2500 B.C. Sumerian woman, The Metropolitan Museum of Art, DP-15117-008. Bron: Wikimedia

Net als de Sumerische kleding, die bestond uit een rechthoekige stof om de persoon in te wikkelen en te draperen, heeft de sari ook een vergelijkbaar concept. Het omwikkelen van de sari rond de taille, met een extra doek over de schouder gedrapeerd en op zijn plaats gehouden door een fibula, toont de tijdloze aard van dit kledingstuk en zijn evolutionaire reis door de geschiedenis.

De sari als cultureel icoon

De tentoonstelling illustreerde de diversiteit en rijkdom van de sari als een cultureel icoon. Van Bollywood-sari's tot saris met sneakers, van een koninklijke sari gedragen door koningin Máxima tot de verfijnde Parsi Gara, ontwikkeld door de Parsi-gemeenschap, die tussen de 3e en 10e eeuw vanuit Perzië naar India migreerde.

Deze tentoonstelling herinnerde me nogmaals eraan dat mode meer is dan alleen kleding dragen; het is een kunstvorm die onze geschiedenis, tradities en identiteit weerspiegelt.

Als ik terugkijk op mijn ervaring bij "Sari/Statement", kan ik niet anders dan dankbaar zijn voor de mogelijkheid om de schoonheid van de sari te vieren en te erkennen hoe het een diepe verbinding creëert tussen mensen van over de hele wereld. Het is een herinnering aan de kracht van cultuur om ons te verenigen en ons eraan te herinneren dat we meer gemeen hebben dan dat wat ons verdeelt.

 

 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie