CODA Uitgelicht: Halssieraad Golden Cage door Nelly van Oost

 
7 september 2020
Conservator hedendaagse sieraden bij CODA Museum

“In het atelier luister ik vaak naar podcasts. In een van deze podcasts - La Poudre - vraagt ​​de journalist haar gasten altijd "hoe denk je over je baarmoeder?". Deze vraag stoorde me eerst, en zette mij aan het denken. Vooral omdat ik geen antwoord kon geven. Waarom kon ik eigenlijk geen antwoord geven op deze vraag terwijl dit orgaan, mijn baarmoeder, het tempo aangeeft van mijn fysieke en - vanuit een ander gezichtspunt - mijn sociale leven? Mijn werken, Golden Cage, zijn uit deze vraag geboren.

Het ontwerpproces 

Tijdens het ontwerpproces ontstonden als eerste lijnen, steeds dichter bij de contouren van dit orgaan. Aan mijn creatie heb ik mijn vragen toegevoegd, mijn reflecties: de schoonheid van vrouw zijn, evenals de complexiteit van vrouw zijn.

Deze halssieraden zien eruit als kooien met talloze openingen, open kooien maar nog steeds kooien. Elke nikkel-zilveren draad - een materiaal dat als niet-kostbaar wordt gezien - is gelast met goud. Dit is nauwelijks zichtbaar voor het blote oog. Een intieme bijzonderheid die hen symbolisch zo kostbaar maakt.

Intimiteit. Eén enkel woord.

Het thema ‘ontmoeting’ staat centraal in mijn artistieke werk, deze verzameling halssieraden bracht me ertoe om te discussiëren met vrouwen die me vertelden over hun intimiteit, hun baarmoeder. Hedendaagse sieraden zijn een prachtig excuus voor ontmoetingen.

De baarmoeder gaat over de vrouw, haar kracht, haar twijfels, haar verlangens. Het dragen ervan om onze nek is een sterke daad. Een daad van verzet, evenals een daad die ons naar het tedere bewustzijn leidt, waardoor we ons realiseren dat we behoren tot een begripvolle, ondersteunende vrouwenclub.

Intimiteit onthullen. Ervoor kiezen om het toegankelijk te maken, om een ​​dialoog op gang te brengen, dit is een van de doelen van deze collectie. Mijn Golden Cages roepen de vraag op van vrouwelijke intimiteit, te vaak beschouwd als "het eigendom" van onze hedendaagse samenleving. Ze werpen licht op de sociale druk rond moederschap, vrouwelijkheid of gendergelijkheid. Hoe kunnen deze kwesties, die zo moeilijk door onszelf te verkennen en te ontdekken zijn, het eigendom van iedereen zijn? Waarom zouden onze persoonlijke keuzes instemming behoeven door mannen, politici, het systeem? Hoewel het impliciet blijft en zelden op de voorgrond, blijft de situatie van vrouwen, tussen subject en object, een hedendaagse realiteit.

Deze halssieraden uit de Golden Cages-collectie zijn boodschappers en bespreken feminisme via het zachte medium van ontmoetingen.”

Over de kunstenaar 
Nelly van Oost (1985) is een sieradenmaker en woont en werkt in Brussel.

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie