Blijf bij jezelf!

 

foto1.JPG

Fashion Symposium. Foto:©Efua Heyliger
Fashion Symposium. Foto:©Efua Heyliger
15 december 2014
Fashion Producer

Een symposium om de Nederlandse modesector te inspireren. Dit was het doel van het 2014 Fashion Symposium – time for reflection dat op 4 december in Amsterdam Noord plaatsvond. 'Hoe kan de Nederlandse mode veranderingen in het internationale modelandschap overleven?' is de kernvraag die de Dutch Fashion Foundation zichzelf en haar bezoekers stelde bij het organiseren van het evenement.

Op weg naar het Fashion Symposium ​

“Waar is de shuttlebus naar het Fashion Symposium?”, vragen een economiestudente en een projectcoördinator in de mode aan een chauffeur van een touringcar. Hij kijkt ze vragend aan. Ze staan op het koude Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord, waar blijkt dat de bus op een andere plek vertrekt, in tegenspraak met de informatie op de website en symposiumtickets. De dag begint voor deze bezoekers als een mooi jurkje dat direct na aankoop scheuren vertoont.

Geïrriteerd komt het tweetal binnen tijdens de introductie van Dutch Fashion Foundation directeur Angelique Westerhof. De discobal aan het pafond van de op water drijvende locatie Undercurrent maakt ze niet veel vrolijker. Er komt wel een glimlach op hun gezicht om het Engels woordgebruik van presentator Francis Broekhuijsen. Hij vergelijkt de opkomst van Amsterdam Noord met Rotterdam. “I have lived for ten years in Rotterdam and now it is aan! Amsterdam Noord is also hip en flowing.”

Een vol programma

Ja, want net als het Noordse stadsdeel is een aantal Nederlandse modeontwerpers hot in het buitenland. Ontwerpen van Viktor & Rolf en Iris van Herpen komen tijdens de lezingen en paneldiscussies geregeld voorbij op het scherm achter het podium. Er staat veel op het programma. Onder andere een column van de directeur van Het Nieuwe Instituut Guus Beumer. Hij wordt opgevolgd door Floriane de Saint Pierre (oprichtster en president van Floriane de Saint-Pierre & Associés en het online platform Eyes on Talent) met een lezing over creatief leiderschap. Claudia Banz, curator van het Museum für Künst und Gewerbe in Hamburg, zal iets vertellen over fast en slow fashion, waarna modeontwerpster Pascale Gatzen aan het woord komt. Ook zijn er verschillende paneldiscussies met modeontwerpers en andere professionals uit het vakgebied. Daarnaast is er tijd ingeruimd voor de uitreiking van het 5e Cultuurfonds Mode Stipendium aan Mark van Vorstenbos en kunstenaar Twan Janssen van het Nederlandse knitwear label YOUASME MEASYOU.

Fashion Symposium. Foto:©RVDA
Fashion Symposium. Foto:©RVDA

 

Fast or slow fashion?

In een tijd waar de koffietenten met designkleding en de pop-up stores in veel Nederlandse steden op verschillende hoeken van de straat opduiken, is er in al deze lezingen opvallend weinig aandacht voor slow fashion in het symposium. Een fenomeen waarvoor bij het publiek interesse bestaat en de productiewijze waarop de meeste jonge ontwerpers zullen starten; ze kunnen immers de fast fashion van ZARA en H&M met geen mogelijkheid bijhouden. De uit Hamburg afkomstige curator Claudia Banz geeft het publiek op een monotone toon een les in fast fashion waarbij de slechte arbeidsomstandigheden van arbeiders in de fabrieken in Azië aan bod komen – schrijnend maar bekende informatie. Op de vraag waarom ze het niet over slow fashion heeft zoals in het programma staat aangegeven, speelt ze de bal door naar de volgende spreker Pascale Gatzen, want die zou volgens haar daar nog het een en ander over vertellen.

Dat doet ze niet expliciet, maar Pascale Gatzen is wel één van de hoogtepunten van de dag. Met haar speech raakt ze de harten van de journalisten, studenten en modeliefhebbers in het publiek. Ze geeft haar visie op de modesector in de toekomst die zo sterk boeit dat zelfs het gerinkel van koffiekopjes opgehouden is. Zij maakte vroeger deel uit van de Le Cri Néerlandais, een collectief van zes jonge Arnhemse modeontwerpers die in 1993 gezamenlijk hun collecties in Parijs presenteerden. Ze woont nu in een buitenwijk in New York en geeft les aan het gerenommeerde Parsons, the New School for Design.

Gatzen is van mening dat het economische systeem zoals we het nu kennen aan het instorten is, wat vrijheid geeft. “Weg met het kapitalisme! Neem Fashion terug! Mode is wie we samen zijn. Neem de economie terug en laten we onze eigen wensen vervullen, niet die van investeerders!” waarmee fast fashion niet meer kán, en slow dus de nieuwe norm zou worden. Samenwerken is volgens Gatzen de toekomst, werken in cirkels waarbij je elkaar inspireert. In feite op stedelijk niveau, of zelfs wijkniveau, zoals zij zelf initieert in projecten die ze in landen zoals Japan en Guatemala opzet.

Fashion Symposium. Foto:©RVDA
Fashion Symposium. Foto:©RVDA

Out of the box thinking is over

Er klinken meer adviezen uit de monden van andere modeprofessionals. Guus Beumer, directeur van Het Nieuwe Instituut en modefilosoof, geeft in zijn column iedereen het advies om de ‘ruimte’ in de mode te gebruiken en daarmee te spelen. Floriane de Saint Pierre lijkt het daar in haar lezing over creatief leiderschap niet mee eens en wil het juist dichter op de huid hebben: “Out of the box thinking is over!” waarmee de Française bedoelt dat iedereen zichzelf als uitgangspunt zou moeten nemen – out of the box thinking in de puurste zin, maar we begrijpen wat ze bedoelt. Concepten (de 'boxes' waar ze naar verwijst) tellen niet meer; ze adviseert ontwerpers zichzelf als de eerste consument van eigen product te zien. Dus van het stedelijke niveau van Pascale Gatzen zelfs nog kleiner, naar het eigen atelier.

Nederlandse mode in een hokje?

Modeontwerper Bas Koster vertelt in een panel discussie dat hij zijn mode ziet als een verlengde van zichzelf, naar het idee van De Saint Pierre, maar dat hij soms ook twijfelt aan de relevantie van mode waarmee hij een persoonlijk paadje inslaat, zijn permanente state of confusion. Als hij terugkeert naar de staat van De Nederlandse Mode, zegt hij het een belediging te vinden om alleen maar een Nederlandse modeontwerper te zijn. Waarom is het zo belangrijk om de Nederlandse mode in een hokje te stoppen, vraagt hij zich af.

Fashion Symposium. Foto:©Efua Heyliger
Fashion Symposium. Foto:©Efua Heyliger

Eensgezindheid over de koers in de toekomst: blijf bij jezelf! 

Terechte vraag, en wat is “De Nederlandse Mode” eigenlijk? De modewereld lijkt vooral bepaald te worden door de wisselwerking kapitaal en creativiteit, die zich nu uitdrukt via het internet en tijdelijk opgevulde leegstand in winkelpanden. Net als de boten in het uitzicht op het IJ verschillende kanten op drijven, zo uiteenlopend zijn de klanken op het symposium. Maar er lijkt, zeker onder de drie meest inspirerende sprekers, eensgezindheid te zijn over de koers in de nabije toekomst: blijf bij jezelf! Wat dat voor de 'Nederlandse Modesector' betekent zal de toekomst leren, maar inspiratie is er genoeg.

 

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie