To Audrey with Love: de muze en haar grootste fan

Audrey Hepburn is altijd belangrijk geweest in ons huishouden, mijn moeder aanbid haar als actrice en stijlicoon. Ik ben opgegroeid met haar films en heb talloze Audrey gerelateerde cadeaus gegeven met verjaardagen en moederdag. Ondanks deze herinneringen betekent Audrey Hepburn meer voor mij dan slechts mijn moeders favoriete actrice. Haar innerlijke schoonheid overtreft haar uiterlijke schoonheid en het is niet moeilijk te bedenken waarom deze vrouw de muze was van Hubert de Givenchy.

Hubert de Givenchy, 1960, Foto: Robert Doisneau; courtesy Hubert de Givenchy

De verkeerde actrice

De relatie tussen Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn begon wat ongemakkelijk. Na een lange tijd van aandringen door Audrey, kreeg ze eindelijk een afspraak met Givenchy voor de kleding die ze zou gaan dragen tijdens de film Sabrina. De enige reden dat Givenchy akkoord ging met deze afspraak was omdat hij dacht dat Katherine Hepburn zijn klant was. Dat het een actrice betrof die toentertijd nog niet bekend was, was enigszins een teleurstelling. Tot hij haar goed bekeek en zag dat zij de perfecte vrouw was voor zijn ontwerpen en zelfs zijn ontwerpen inspireerde.

Givenchy heeft kleding ontworpen voor Audrey in de films Sabrina (1954), Funny Face (1957), Love in the Afternoon (1957), Breakfast at Tiffany’s (1961), Charade (1963), Paris when it Sizzles (1964) en How to Steal a Million (1966). Ook privé ontwierp Givenchy kleding voor haar; voor speciale gelegenheden, dagelijkse outfits en zelfs haar trouwjurken.

Audrey Hepburn in Breakfast at Tiffany’s Foto: George Rinhart/Getty Images

Oscar-waardig

Het hoogtepunt van de tentoonstelling voor mij was een zaal vol met de jurken die Audrey in haar films droeg: mantelpakjes, avondjurken, cocktailjurken. Op de schermen op de achtergrond speelden scènes van enkele van deze iconische films en er werd muziek gespeeld van de film Breakfast at Tiffany’s. Bij elke rol die Audrey speelde in deze films combineerde Givenchy zijn couture, Audrey’s persoonlijke stijl en de rol die ze belichaamde.

Ik denk dat de zwarte avondjurk en roze coctailjurk uit Breakfast at Tiffany’s de meest bekende outfits zijn. Foto’s, filmpjes en covers van verschillende tijdschriften van over de hele wereld laten Audrey zien als bekendheid, als stijlicoon en voorbeeld voor velen. In interviews gaf Audrey aan dat haar grootste prestatie niet haar films, maar haar werk als ambassadrice voor Unicef was. Omringt door kinderen en in kleurrijke en simpele kleding, is ze te zien op de foto’s in actie als ambassadrice. Uitspraken van Audrey over stijl, liefde en teruggeven aan de wereld zijn te zien op de muren van de tentoonstellingsruimtes en maken de tentoonstelling nog persoonlijker.

1990 Vietnam Accompanied by hilltribe people in Hoang Lien Son Province in northern Vietnam, Audrey Hepburn wears a traditional blouse and skirt from the region, presented to her during her visit to this remote province. Fotograaf Peter Charlesworth

De grote en kleine momenten

In alle ontwerpen vind je de schone lijnen van de snit waar Givenchy zo bekend om staat. Net zoals Audrey hield Givenchy niet van opsmuk en overheerste kant of een borduursel het ontwerp niet. Hij werkte met de lijnen van zijn klant of model en maakte haar elegant en chique.

In een aparte ruimte vinden we een kleine collectie van bruidsjurken van Givenchy's hand, waarvan twee voor Audrey gemaakt. Alle jurken zijn zacht van kleur en structuur en romantisch in stijl. Bloemen zijn terug te vinden in de patronen van het kant, organzablaadjes en het borduursel. Maar ook bij de kleine momenten was Givenchy aanwezig in Audrey’s garderobe. Zo zijn er comfortabele ensembles te zien die ze in huis droeg, de stoffen en kleuren stralen sereniteit uit. Ook bij belangrijke moment van andere bekenheden speelt Givenchy een rol, zo is er een zwarte mantel te zien van de Hertogin van Windsor. Deze mantel is in een nacht gemaakt, namelijk voor de begrafenis van haar man in 1969.

Tekening door Hubert de Givenchy, van Audrey Hepburn, gekleed in ensemble gedragen in ‘Breakfast in Tiffany’s’ (1961), Courtesy Hubert de Givenchy

Een tijdloze vriendschap

Givenchy spreekt nog steeds vol liefde over Hepburn in interviews en is trots deze tentoonstelling aan haar te mogen opdragen. Deze tentoonstelling draait om hun samenwerking, de iconische outfits gemaakt voor vele van haar films. Maar ook de mens achter de actrice, de ontwerpen die haar privé reflecteren, haar gezin en liefdadigheid. Hubert de Givenchy gaf aan haar nog altijd te missen; ze personifieerde de beste tijd uit zijn carrière als couturier en zijn leven. De liefde voor Audrey is te voelen door de gehele tentoonstelling. Te zien in films, foto’s en zijn creaties.

De tentoonstelling gaat echter over meer dan alleen zijn werk met Audrey en laat ook ontwerpen zien die hij voor andere iconische vrouwen heeft gecreëerd, zoals Jackie Onassis (Kennedy). Zalen met Little Black Dresses, avondjurken, creaties van specifieke periodes en meer maken deze tentoonstelling compleet.

Audrey Hepburn en Hubert de Givenchy in Parijs, 1982, Foto: Jacques Scandelari; courtesy Hubert de Givenchy

Heeft Givenchy Audrey groot gemaakt of bracht zij de ontwerpen van Givenchy tot leven en onder de aandacht in haar films? Ik denk dat beide elkaar groot hebben gemaakt en elkaar aanvulden. Zelden zien we zo’n mooie samenwerking tussen ontwerper en muze, een samenwerking die meer was dan alleen couture. En dit voel je in de woorden die Givenchy uitspreekt over Audrey, in de ontwerpen die zij droeg en hoe Audrey straalde en de creaties haar eigen maakte.

 

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

 
 
Auteur
Eigenaresse van La Rose Couture, atelier in historische mode en La Rose Soiree, een evenementenbureau in evenementen met historisch thema.
Datum
2 april 2017