Écht Brabants! Drie ontwerpers in de schijnwerpers

 
Trouwjurk met sprieten.
30 november 2020
Schrijver Brabants Historisch Informatie Centrum

Koninginnen en prinsessen, acteurs, ambulancepersoneel en voetbalfans, allemaal kunnen ze voor hun kleding terecht in Brabant. Want uit deze provincie komen aardig wat kledingontwerpers.

Het Brabants Historisch Informatie Centrum wijdde een verzamelpagina aan verschillende ontwerpers en stijlen met een Brabantse link – van de Allemantel tot de ontwerpen van Jan Taminiau. In dit blog verkennen we het werk van drie uiteenlopende ontwerpers die op hun eigenzinnige manier bekend zijn geworden met iconische looks.

Ambachtelijke couture: Mart Visser

Mart zat als kleuter al fanatiek zijn eigen Barbie-poppen en wat later afgedankte etalagepoppen aan te kleden. Als 13-jarige richtte hij winkeletalages in Sleeuwijk en omgeving in. Zijn uiteindelijke beroepskeuze kan dus voor niemand een verrassing zijn geweest.

Mart volgde een gedegen opleiding in Amsterdam en Kopenhagen. Hij liep daarbij stage bij grootheden als Frans Molenaar, voordat hij in 1993 zijn eerste eigen Haute Couture-collectie presenteerde. Sindsdien presenteert hij twee collecties per jaar, vooral gericht op Nederlandse BN’ers. Z’n looks worden gedragen door bekendheden als Chantal Janzen, Simone Kleinsma en Eva Jinek. Voor de rest van Nederland (plus België, Duitsland en Scandinavië) biedt hij daarnaast een uitgebreide lijn betaalbare confectiekleding aan.

Visser noemt zichzelf een “ambachtelijk couturier”, een perfectionist, die eindeloos doorwerkt totdat alles volmaakt is: de coupe, de snit, de pasvorm. De materialen zijn luxe, de uitstraling is krachtig, maar Visser’s ontwerpen zijn toch vooral dienend en plaatsen de vrouw op een voetstuk. De kleding mag in zijn filosofie nooit overheersen en mag daarom nooit te extravagant zijn. Hij moet geschikt zijn voor een breed publiek, want “Kleding moet wel gedragen kunnen worden!” Typerend voor Visser is bijvoorbeeld dat hij zijn confectiekleding standaard aanbiedt in de maten 34 tot en met 48, en als het moet in maatje 52.

Het miljoenenimperium van Olcay Gülsen

De in Waalwijk geboren Olcay Gülsen richtte (al!) op haar 21ste het bedrijf 2Stepzahead, waarmee ze merkkleding ging importeren. Naar eigen zeggen werd ze al 2 jaar later, in 2003, eigenaar van het modemerk waarmee ze echt bekend werd: het van oorsprong Amerikaanse confectiemerk SuperTrash.

Na dit merk binnen een paar jaar tot een miljoenenimperium te toveren, neemt Gülsen in 2009 SuperTrash echt 'the lead'. Het merk is verkrijgbaar geweest via honderden verkooppunten - in zeker 24 landen. SuperTrash was het populairste kledingmerk van 2014 met dragers als niemand minder dan Cheryl Cole, Nicole Scherzinger, Lady GaGa en zelfs koningin Máxima. Super toch?

Daarnaast kreeg Gülsen ook allerlei andere opdrachten. Zo riep Philips in 2009 haar hulp bij het promoten van de Senseo. Zij ontwierp toen de Black Dress, exclusief verkrijgbaar voor kopers van dat apparaat. De Senseo werd een doorslaand succes...

Maar een wereldwijd succes was zeker haar Dutchydress die tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika wereldnieuws werd. Tijdens de wedstrijd Nederland – Denemarken trokken 36 vrouwen op de tribune hun Deense supporterskleren uit, om de oranje jurkjes van biermerk Bavaria te onthullen. Hoewel voor het publiek het merk nergens te zien was, besloot de internationale voetbalorganisatie FIFA dat de actie in strijd was met het sponsorbeleid. De politie in Johannesburg arresteerde twee ‘Bavariababes’, omdat het biermerk hun verblijf in Zuid-Afrika had betaald. Het jurkjesconflict eindigde met een schikking tussen Bavaria en de FIFA.

Het comfortabele pak van Roy Donders

“Ons Royke” werd in februari 1991 in de Tilburgse volkswijk Broekhoven geboren. Een broekie dus eigenlijk nog, maar toch al jaren een begrip in Nederland. Hij maakte vooral furore toen hij in 2012 in het TV-programma “Gypsy Girls” aantrad als kapper en stylist voor enkele van de deelnemende woonwagenmeisjes.

Zijn eerste grote succes als modeontwerper kwam al in 2014. Kort voor het WK voetbal, konden de liefhebbers via een supermarktketen het Roy Donders Juichpak bestellen. De belangstelling was zo overdonderend dat de 150.000 pakken al lang voor het WK begon, uitverkocht waren.

Het succes werd voortgezet met de Roy Donders Huispakken. Geen Haute Couture, geen peperdure, exclusieve stoffen, geen hoogdravende verhalen, geen pretenties, maar gewoon comfortabele pakken voor “doorsnee huisvrouwen uit volksbuurten en voor woonwagenbewoners”. Pakken voor binnenshuis of om even mee naar de buurtsuper te lopen. Aanvankelijk leverbaar in slechts 4 kleuren, maar wel meteen al rijkelijk voorzien van de kenmerkende glittertjes..

Meer over deze en andere Brabantse ontwerpers? Lees hier verder.

Categorie: 

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie