Wastra Weekend over textiel in Indonesië

Agenda Modemuze Taman Indonesia in Wastra Weekend - Indonesië in textiel. Batik Tulis foto Sabine Bolk
feb '18 24
feb '18 25
Evenement
Dierenpark Taman Indonesia, Kallenkote nabij Steenwijk
12:00 - 18:00

Het weekend van 24 en 25 februari organiseert dierenpark Taman Indonesia samen met batikkenner en kunstenaar Sabine Bolk een weekend in het teken van Indonesische textiel. Tijdens deze eerste editie staat film centraal, en zullen er 4 films over batik en textiel vertoond worden. Daarnaast vindt er onder andere een batikexpositie plaats, een batik-photobooth, een workshop voor kinderen en is er een kleine pasar met batikproducten van jonge ontwerpers uit Nederland en Indonesië.

Filmeditie Wastra Weekend

In het eethuis van het park, zullen 4 bijzondere films vertoond worden:

In de documentaire ‘Batik, our love story’ van Indonesische regisseur Nia Dinata bezoekt zij batikkerijen die al meerdere generaties door een familie gerund worden. De film uit 2012 geeft een mooi beeld van hoe het is om op Java een batikkerij in leven te houden.

De tweede film die vertoond wordt is de korte film ‘The journey to Batik - Tari Batik’ van kunstenaar en batikblogger Sabine Bolk, tevens een van de organisators van dit weekend. Deze film vertelt hoe batik gemaakt wordt aan de hand van een traditionele dans: Tari Batik. Sabine verbleef in 2016 drie maanden op Java om de dans en het maken van batik vast te leggen. Voor meer info zie haar website: www.sabinebolk.nl.

De korte documentaire uit 2014 ‘Rangsa Ni Tonun’ van antropoloog Sandra Niessen en kunstenaar MJA Nashir toont het traditionele batakweven in beeld en gesproken woord. Hierbij is een genoteerd verhaal uit 1872 het uitgangspunt. Sandra Niessen deed jarenlang onderzoek naar het batakweven en heeft een weefcentrum op Sumatra. Voor meer info website: http://bataktextiles.blogspot.nl.

In Utopia, een regio in Australië, zijn een groep Aboriginal vrouwen gaan batikken in de jaren 70. Een van de eerste batiksters Emily Kngwarreye is uitgegroeid tot Australiës bekendste kunstenaar. De groep is nog altijd actief en korte film ‘Ingkerr anyent-antey - The language of batik’ laat dat mooi zien. De film is geregisseerd door Dr. Margaret Carew, Gail Woods en Jennifer Taylor in samenwerking met de Utopia Batik groep. Zie ook https://call.batchelor.edu.au/ingkerr-anyent-antey-the-language-of-batik/.

Laat je batikdoek onderzoeken op het Batikplein

In de grote hal vindt een mini-pasar plaats met 6 standjes vol batik. Kleding, doeken, tassen en sieraden kunnen bekeken en gekocht worden. Tevens kun je je eigen batikdoek meenemen, om bij de kenners onder de loep te laten nemen. Van welk eiland, welke techniek en uit welke periode is de doek afkomstig? Dat zijn vragen waar de kenners Liesje van Leeuw, en Sabine Bolk antwoord op kunnen geven.

Bij de Photobooth kun je op de foto gewrapt in – hoe kan het ook anders – Batik! Maak je batik-statement, en laat een mooie foto achter bij de photobooth.

Over dierenpark Taman Indonesia

Taman Indonesia is een tropisch dierenpark in de Kop van Overijssel. Hier vind je allerlei bijzondere dieren uit Indonesië zoals de Binturong, de Loewaks en Maleise Bosuilen, en kun je genieten van Indische hapjes en drankjes, een kijkje nemen in een Mentawai-paalwoning of rondsnuffelen op een heuse pasar. Voor kinderen is er een verkleedhoek met Indonesische klederdracht, en een bijzondere speurtocht.

Wastra Weekend – Indonesië in Textiel

24 & 25 februari 2018

Bij Taman indonesia, Kallenkote 53, 8345 HE te Kallenkote

www.taman-indonesia.nl

Voor actuele updates van het programma kijk in het Facebook event van het Wastra Weekend.