TextielLab op Dutch Design Week 2019

okt '19 27
Evenement
Dutch Design Week, Eindhoven

Van slimme technologische innovaties in textiel tot de inzet van het textiele ambacht in sociale projecten: op de Dutch Design Week 2019 is de stevige positie die textiel inneemt in de creatieve industrie duidelijk voelbaar. Diverse projecten die zijn ontstaan in het TextielLab - de professionele werkplaats van het TextielMuseum - zijn van 19 tot 27 oktober 2019 te zien op diverse locaties in Eindhoven.

Textiele wanden LocHal Tilburg, Frans-Parthesius

Immense gordijnen door Inside Outside x TextielMuseum

De Tilburgse LocHal is de winnaar van de Dutch Design Award 2019 in de categorie Habitat. De voormalige locomotiefwerkplaats is getransformeerd tot een publieke stadshal. Onderdeel van het interieur van deze nieuwe huiskamer van Tilburg zijn zes immense gordijnen, die als flexibele wanden functioneren, waardoor de ruimte naar behoefte is in te delen. Een bijzonder element in de texturen van de gordijnen is de verwijzing naar originele Tilburgse bindingen, geïnspireerd op boeken uit de collectie van het TextielMuseum.

- Dutch Design Award, Veemgebouw (verdieping 3), Strijp S

Manchett SKIN

Modeaccessoires SKIN te koop bij Social Label

SKIN, de lijn modeaccessoires die werd ontwikkeld in een bijzondere samenwerking tussen sociaal designlab Social Label, designstudio RENS, zorggroep ASVZ Tilburg en het TextielMuseum is tijdens de Dutch Design Week 2019 te zien en te koop in de expo van Social Label. De lijn eigenwijze manchetten wordt gemaakt door de wevers van zorggroep ASVZ, een zorgaanbieder voor mensen met een verstandelijke beperking. Ontwerpers Stefanie van Keijsteren en Renee Mennen (Studio RENS) maakten speciaal voor de wevers van de zorggroep een nieuw weefgetouw voor een innovatief ontwerp op ambachtelijke wijze. Op donderdag 24 oktober in de middag geven de wevers van ASVZ workshops.

- Social Label, Piet Hein Eek, Strijp T+R

Close-up zonwering ‘The Sun Show’. Foto: Tirzah Schnater.

Zonwering van de toekomst

Ontwerpersduo Alissa + Nienke presenteren met de The Sun Show hun visie op zonwering in onze (toekomstige) leefomgeving. Te zien zijn grootschalige materiaalexperimenten en een aantal nieuwe projecten, waaronder de innovatief geweven zonwering die ze samen met het TextielLab ontwikkelden voor de boardroom van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze zonwering kan via sensoren met een 3D-geprinte afstandsbediening worden bediend om de lichtinval te reguleren. Zo trek je de verticale stroken plat of bol, waardoor de zonwering opent of sluit. Deze beweging roept associaties op met een ademend, levend organisme. De ontwikkeling van de zonwering in het TextielLab was een constante dialoog tussen esthetiek en functionaliteit en het eindresultaat is dan ook een kunstproject dat zowel mooi als nuttig is.

- The Sun Show, Alissa + Nienke, Nul Zes, Gasfabriek 3a

Meer DDW projecten zien die in het TextielLab ontwikkeld werden?

Bekijk ook het werk van Floor Skrabanja (Graduation Show Design Academy Eindhoven, Melkfabriek), Marjan Eggels (3D-designs in various textile techniques, Sint Catharinakerk) en Orange or Red (Space connector, Plan-B).

Voor meer informatie:

www.ddw.nl