TEX-TIEL, Wearable Art van Tiel Janssen

Tentoonstelling TEX-TIEL, Wearable Art van Tiel Janssen in Museum de Kantfabriek, 2017.
dec '16 11
apr '17 09
Museum de Kantfabriek, Horst

Tiel Janssen uit Maastricht toont haar bijzondere kostuums en sieraden. Vanuit een voorliefde voor het maken van bijzondere theatrale kostuums voor het vieren van Carnaval in haar woonplaats Maastricht ontwikkelde Tiel Janssen technieken en vormen die hebben geleid tot indrukwekkende draagbare kunst. Het hergebruiken van meestal plastic materialen  door knippen, schikken, verbinden, lamineren en combineren levert een langzaam bouwend beeld op zowel  met het materiaal als in haar gedachten. Het is draagbare kunst gemaakt van zelf ontwikkelde materialen. Ze brengt drie kenmerken tot uitdrukking: het lichaam als drager, niets is normaal en alles is bijzonder.

De kostuums en sieraden die ze na haar op late leeftijd begonnen opleiding aan de Stadsacademie in Maastricht is gaan maken, hebben, in de wereld van de wearable arts-liefhebbers, bewondering afgedwongen. Ritme, constructie en expressie vallen meteen op. Zij heeft vanaf 2014 in Wellington (Nieuw Zeeland) een internationale naam opgebouwd in de World of Wearable Art TM-competitie, afgekort WOW®. Onlangs hebben haar kostuums en sieraden onderdeel uitgemaakt van de opening van het Fashionclashfestival in Maastricht.

Tiel maakt haar kostuums op een paspop, waarop ze – met haar materialen – begint te ontwerpen. ‘Ik weet nooit van tevoren hoe de kostuums worden’, zegt ze.  Elk nieuw ontwerp is een gelegenheid om nieuwe materialen en bijzondere vormen te vinden. De onderliggende gedachten en gevoelens bepalen met het ontwikkeld materiaal al beeldhouwend het theatrale kostuum.

Museum de Kantfabriek toont deze specifieke textiele kunstvorm als eerste in Nederland om meer mensen de gelegenheid te geven deze wonderlijke wereld te aanschouwen.

Een expositie die verbaast, inspireert en jouw kijk op kostuums en sieraden voorgoed verandert.

TEX-TIEL loopt van 11 december 2016 tot en met 9 april 2017. Zie ook MuseumdeKantfabriek.nl.