SMUK (verlengd t/m 30 augustus)

okt '19 12
aug '20 30
Modemuseum Hasselt

Decoratietechnieken in de mode: een show off’, een interactieve wereld vol pracht en praal. In deze nieuwe tentoonstelling komen zowel historische als hedendaagse versiertechnieken aan bod die de luxemode zo typeren. De tentoonstelling toont kleding, accessoires en couture opgesmukt met borduursels, pluimen, parels, stenen, pailletten, schelpen en andere curiosa. Niet enkel erkende ateliers zoals Hurel, Lesage en Lemarié krijgen een centrale plaats, ook de bezoekers spelen in de tentoonstelling een hoofdrol. In de wonderkamers kan de bezoeker zelf aan de slag met hoogwaardige decoratieve ambachten.

Een nieuw licht op de decoratieve technieken in de (luxe)modewereld

Het verhaal van SMUK start in de achttiende eeuw: hét hoogtepunt van het gedecoreerde kledingstuk én het moment waarop zelfs de heren zichzelf rijkelijk uitdossen met geborduurde jassen en vesten.  De rococo is ook de tijd waarin de ambachten als le brodeurle plumassier en le rubannier werden beschreven door Diderot en d’Alembert in hun Encyclopédie. Deze métiers zijn binnen de modewereld en de haute couture vandaag nog steeds nauw verbonden met exclusiviteit en luxe.

De industriële revolutie in de negentiende eeuw brengt alles in een stroomversnelling. De verschillende exclusieve technieken krijgen een machinale variant. Haute couture associeer je met handwerk en vakmanschap, maar in hun zoektocht naar exclusiviteit en vernieuwing vullen ontwerpers handwerk meer en meer aan met machine- en computergestuurde technieken.

02_Sarah Burton voor Alexander McQueen, lente-zomer 2013 © Catwalkpictures

Technologische vooruitgang boost decoratieve technieken

Aan de andere kant van het spectrum belicht de expo de meest experimentele technieken van de laatste jaren zoals lasercutting en 3D-printing. Deze tijdreis doorheen de wereld van opsmuk en versiering ontrafelt het technische aspect, het socio-economische verhaal en de visuele en esthetische waarde van de creaties. Modehuizen zoals Patou, Lanvin, Dolce & Gabbana, Gucci, Dior, Balmain, Ann Demeulemeester, Iris van Herpen en Alexander McQueen stelen de show in Modemuseum Hasselt.

SMUK is niet alleen een visuele streling voor het oog. De tentoonstelling laat de bezoeker op een unieke wijze kennismaken met de evolutie en de verschillende decoratietechnieken. Dankzij de samenwerking met MIA.H maak je een eigen sierspeld of manchetknoop aan de hand van moderne technieken, zoals computergestuurd borduren, lasercutting en 3D-printing. De andere wonderkamer onthult de inrichting van een klassiek atelier van de borduurder, de pluimen- en de bloemenmaker.

Catalogus bundelt voor het eerste nieuwe wetenschappelijke inzichten

Bij de tentoonstelling wordt een gelijknamige publicatie uitgegeven. Dit boek bundelt voor het eerst wetenschappelijke inzichten in decoratieve opsmuktechnieken in de luxemode-industrie. Internationale curatoren en onderzoekers geven een heldere kijk op de verschillende technieken, de socio-economische achtergrond en de visuele en esthetische waarde van deze decoratieve creaties. Ze brengen vernieuwende standpunten over luxe, de ateliers, de rol van decoratie in de mode en versiering in de garderobe van de man.

Zie voor meer informatie website Modemuseum Hasselt.