Sieraad Art Fair/ lectures Marjan Unger: donderdag

nov '19 07
Gashouder Westergas, Amsterdam
15:00 - 16:30

Onderdeel van lezingenprogramma Sieraad Art Fair. Het lezingenprogramma van de beurs is dit jaar, net als de centrale tentoonstelling, gewijd aan de vorig jaar overleden muze en sieradenpromotor Marjan Unger.

Dagelijks zijn er twee lezingen over onderwerpen die Unger na aan het hart lagen. Na de voordrachten is er gelegenheid vragen te stellen aan de sprekers.

Marjan Unger: John de Greef, modejournalist & Suzanne van Leeuwen (Rijksmuseum)

Onderwerp van de lezingen en de tentoonstelling wordt uitgelegd aan iedereen die Marjan heeft gekend, maar ook voor mensen die haar niet kende of nog nooit van gehoord.
Wie was ze/ waar stond ze voor? Wat heeft ze betekend voor het sieradenveld? Waarom was ze daarin zo bijzonder? John spreekt o.a. over de tentoonstelling, Suzanne over link met het Rijksmuseum de collectie en het boek.

Lezing in het Nederlands.

(13.30-15.00)

Button & buckle up  Bianca du Mortier, Lecture in English

In Button & buckle up the Rijksmuseum’s curator of Costume, Bianca M. du Mortier presents a case for the button as being a piece of jewellery instead of a mere fixture to link pieces of fabric or items of clothing. During the 16th and 17th centuries buttons were generously applied across ladies’ and gentlemen’s garments as symbols of wealth and taste. The same applies to buckles that were one of the key elements in fashionable 18th and 19th century fashions across Europe.

Voor meer informatie, zie website Sieraad Art Fair