Rijksmuseum | Marjan Unger Lezing: Valerie Steele

nov '19 04
Auditorium Rijksmuseum en Philipsvleugel
19:00 - 22:00

Op 4 november organiseert het Rijksmuseum de eerste Marjan Unger Lezing gegeven door Dr. Valerie Steele: Why Fashion Matters. In deze lezing spreekt de gerenommeerde mode-expert over de betekenis van mode, toen en nu.

De nieuwe Marjan Unger lezingenreeks wordt georganiseerd ter nagedachtenis aan kunsthistorica en design expert Marjan Unger-De Boer (1946-2018). Samen met haar man Gerard Unger schonk zij haar collectie sieraden aan het Rijksmuseum. Met conservator en restaurator Suzanne van Leeuwen schreef ze het boek Jewellery Matters (2017).

Why Fashion Matters

In de eerste Marjan Unger lezing gaat Dr. Valerie Steele, dieper in op waarom mode belangrijk is. Steele onderzoekt de onderliggende motieven waarom wij kleding en accessoires dragen. Ze gaat terug naar de oorsprong en de betekenis van de menselijke drang zichzelf te kleden. Ze legt uit hoe mode traditionele klederdracht heeft vervangen. In het bijzonder zal ze benadrukken hoe mode persoonlijke en sociale identiteit uitdrukt.

Valerie Steele

Dr. Valerie Steele

Als historica, auteur, directeur en hoofdconservator van het Museum of Fashion Institute of Technology heeft Dr. Valerie Steele significant bijgedragen aan het vergroten van culturele betekenis van mode. Steele heeft vijfentwintig boeken op haar naam staan en meer dan twintig tentoonstellingen georganiseerd. Ze verscheen in veel televisieprogramma's, waaronder The Oprah Winfrey Show en Undressed: The Story of Fashion. Steele werd in The Washington Post beschreven als een van "fashion's brainiest women" en door Suzy Menkes als "The Freud of Fashion”.

NB de lezing is in het Engels.

Voor en na de lezing zal de Engelstalige publicatie van Marjan Ungers Jewellery in Context (Arnoldsche Verlagsanstalt GmbH, Stuttgart) te koop zijn.