New Collection Narratives - kostuum Hellun Zelluf

Evenement
Amsterdam Museum
17:00 - 19:00

In het kader van COC’s Shakespeare Club in het Amsterdam Museum, is er op 1 augustus van 17.00-19.00 een aflevering van New Collection Narratives. Dit keer kijken we gezamenlijk naar het kostuum van Hellun Zelluf. Tijdens New Collection Narratives bevragen we objecten uit de museumcollectie en reflecteren we met aanwezigen op welke verhalen we daarbij kunnen vertellen.

Gekleed in uitbundige outfits, presenteerde zanger en aidsactivist Geert Vissers (1960-1992), als het personage van Hellun Zelluf, begin jaren '90 De Gay Dating Show – op de lokale Amsterdamse televisiezender Salto. Het programma was een quasi-liefdesquiz met optredens, interviews en voorlichtingsfilms over aids. De formule om aidsvoorlichting te vermengen met amusement was uniek. Het stereotype beeld van het zielige hiv-slachtoffer en de tragische aidspatiënt werd op deze manier onderuit gehaald.

Het Amsterdam Museum heeft drie kostuums van Hellun Zelluf in de collectie. De kleding is ontworpen, gemaakt én aan het museum geschonken door kostuumontwerper Tycho Boeker. Tijdens COC’s Shakespeare Club (27-07 t/m 04-08) is één van deze outfits te zien in de Amsterdam Galerij.

Wees welkom en praat mee over welke verhalen het Amsterdam Museum zou kunnen vertellen rondom de thema's zichtbaarheid, bewustwording en emancipatie. Sprekers zijn onder meer conservator Annemarie de Wildt en activist Kelly Sampaguita Tumaliuan Westerlaken.

De start is om 17.00 uur in het auditorium van het Amsterdam Museum, Kalverstraat 92. Entrée is gratis, aanmelden kan via [email protected].

Zie ook Facebook event Amsterdam Museum