Mode X Film: Prêt-à-porter (1994)

Mode X Film Prêt-à-porter. Lezing door Merel van der Toorn. Filmtheater Kriterion
mei '17 31
Evenement
Filmtheater Kriterion, Amsterdam
19:00 - 22:00

De film Pret-â-porter geeft de kijker een inkijkje in de Parijse modewereld door een verhaal over een modeshow met modellen, ontwerpers en fotografen. De mode is in de jaren ervoor een stuk kunstzinniger en avant-gardistischer geworden waardoor het zichzelf een makkelijk doelwit maakt voor kapitalistische kritiek.

Dit perspectief wordt benadrukt door de fictieve personages die hun kleding verliezen en daarmee van hun ‘sociale’ identiteit worden ontdaan. De film ziet mode duidelijk als iets onbenulligs, maar toont dit juist door de symbolische waarde ervan te benadrukken. Opvallend aan deze film zijn de vele bekende modenamen die er aan hebben meegewerkt. Hierdoor wordt de zelfspot en het cynisme waarmee de modewereld op de hak wordt genomen versterkt. De oppervlakkigheid van de verhaallijnen van zowel fictieve als reële identiteiten reflecteert op de vermeende leegheid van de modewereld. De raakvlakken tussen fantasie en realiteit, kritiek en zelfspot en media en mode vormen de basis van deze lezing.

Spreker: Merel van der Toorn over De naakte waarheid

Ready to Wear (1994) Official Trailer

Zie voor meer informatie en het verdere programma Kriterion.nl.