Mode X Film: Blow Up (1966)

Mode X Film Blow Up (1966). Lezing door Merel van der Toorn in Filmtheater Kriterion.
jun '17 14
Evenement
Filmtheater Kriterion, Amsterdam
17:00 - 22:00

De Swinging Sixties van Londen als achtergrond, de protagonist die zo geportretteerd wordt dat het publiek hier de succesvolle modefotograaf David Bailey in herkent en als kers op de taart model Veruschka von Lehndorff. Met al deze elementen is Blow Up onmiskenbaar een film die verwant is aan mode.

Ondanks dit is mode niet het hoofdonderwerp van deze film, met een fotograaf die opgeslokt wordt door zijn eigen foto’s die een potentiële moord representeren. De overeenkomsten met mode zijn voornamelijk esthetisch. Als één van de eerste vermengt de film het fotografische beeld met mode en geweld, waarbij mode louter als context dient voor een gruwelijk voorval. De objectiviteit van het cinematografische beeld wordt in twijfel getrokken en de nadruk ligt op het spektakel van de misdaden. De spannende filmische prikkels hiervan sluiten goed aan bij de op sensatie gerichte modewereld. De lezing zal naar aanleiding van de film ingaan op de modefotografie van onder andere David Bailey, Helmut Newton en Guy Bourdin waar veel filmische elementen van geweld in voorkomen.

Spreker: Merel van der Toorn over Shooting Fashion

Blow Up - Offical Trailer (1966)

Zie voor meer informatie en het verdere programma Kriterion.nl.