Mode uit de Gouden Eeuw: nog altijd actueel

mrt '17 26
Lezing
Haags Historisch Museum

Wegens het grote succes van de lezing 'Mode uit de Gouden Eeuw: nog altijd actueel' organiseert het Haags Historisch Museum op zondag 26 maart een tweede lezing.

Over de lezing

Wie van mode houdt, zal op de 17de-eeuwse portretten van de Haagse schilder Jan van Ravesteyn meer dan genoeg moois kunnen ontdekken. Hoe zag de mode van die tijd eruit? Zijn de trends van toen vergelijkbaar met de trends van nu? En maakt de 17de-eeuwse mode een comeback op de catwalks?

Historische mode op de catwalks van nu

Op deze vragen wordt een antwoord gegeven tijdens de lezing 'Mode uit de Gouden Eeuw: nog altijd actueel'. Eerst vertelt kunsthistorica Saskia Kuus over de mode op de 17de-eeuwse portretten van Jan van Ravesteyn. Daarna laat styliste en fashion editor Xaviera Aubri zien hoe deze mode een comeback maakt op de catwalks en dat de impact van de Nederlandse meesters ook buiten het museum voelbaar is. De 17de-eeuwse kunst blijkt een onuitputtelijke bron van inspiratie voor hedendaagse mode-ontwerpers zoals Versace, Alexander McQueen en Dolce & Gabbana.

Over de sprekers

Saskia Kuus, medesamensteller van de tentoonstelling Gezichten van de Gouden Eeuw - Portretten van Jan van Ravesteyn, studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden en publiceerde onder andere over 17de-eeuwse kleding van schutters. In de publicatie 'Jan van Ravesteyn, een Haagse portretschilder' besteedt ze veel aandacht aan de mode op zijn portretten.

Xaviera Aubri studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten en is werkzaam als freelance Fashion Editor voor modetijdschriften zoals Vogue, Glamour en het Algemeen Dagblad. Regelmatig bezoekt ze grote modesteden zoals Parijs, Milaan en Londen voor shows en exposities waarin kostuums centraal staan.

Praktische informatie

De lezing start om 15:00. Een ticket kost €12,50 regulier of €7,50 voor kortingspashouders (Museumkaart, Rotterdam- of Ooievaarspas). De kaartverkoop start op donderdag 16 februari.

Zie HaagHistorischMuseum.nl voor meer informatie.