Mode in de 19de eeuw, vorm en silhouet

dec '14 21
Gemeentemuseum Den Haag

Er is geen eeuw waarin het modesilhouet van de vrouw zo drastisch en vaak veranderde als in de 19de eeuw. Modebewuste dames onderwierpen zich aan het snelle tempo waarin taillehoogtes en rokbreedtes veranderden.

In moderne ogen is het opvallendste aan de 19de-eeuwse kleding dat zij er zo ongemakkelijk uitziet. Na de Eerste Wereldoorlog kon de modieuze vrouw zich voor het eerst zonder hulp aankleden. Dit was eerder nog niet mogelijk, door de gebruikelijke rugsluitingen en/of te kleine haakjes en oogjes op plaatsen waar je zelf niet bij kon. In de loop van de eeuw werden sport, wandelen en reizen buitenshuis steeds geliefder. Mede hierdoor ontstond vraag naar meer praktische kleding en letterlijk meer bewegingsvrijheid. De vrouwenmode zou zich definitief gaan emanciperen, klaar voor de 20ste eeuw.

Algemene informatie:

Spreker: Wendy Fossen
Tijd: 14.00 - 14.45 uur
Locatie: aula, Gemeentemuseum Den Haag
Prijs: €5,- p.p., excl. entree museum (entreekaart voor het museum verplicht)
Reserveren voor de lezing is niet mogelijk, tickets zijn doorlopend verkrijgbaar bij de kassa van het museum
Tip: houd rekening met een wachtrij bij de kassa

Om alvast toegangskaarten voor het museum te kopen, klik hier.