Mode in de 19de eeuw, gezondheid en hygiëne

feb '15 22
Lezing
Gemeentemuseum Den Haag

De 19de eeuw was eveneens het tijdperk van verandering en bewustwording op het gebied van gezondheid en hygiëne. Adembenemend smal ingesnoerde dames werden door artsen en feministes volop bekritiseerd.

Ook raakte men overtuigd van het gezonde effect van losser vallende kleding voor kinderen, die zich vrijer moesten kunnen bewegen. Tegelijkertijd zorgde het korset wel voor het gewenste, modieuze, elegante uiterlijk voor welgestelde dames. Zij deden maar nauwelijks afstand van hun korset, zelfs niet tijdens zwangerschappen of ziekte. De romantische mode kon een vrouw volledig bedekken en vervormen, om soms zo juist haar vrouwelijke vormen te benadrukken. Dit terwijl een zedig en beschaafd voorkomen à la Eline Vere te allen tijde gewenst was.

Algemene informatie:
Spreker: Rosalie Sloof
Tijd: 14.00 - 14.45 uur
Locatie: aula, Gemeentemuseum Den Haag
Prijs: €5,- p.p., excl. entree museum (entreekaart voor het museum verplicht)
Reserveren voor de lezing is niet mogelijk, tickets zijn doorlopend verkrijgbaar bij de kassa van het museum
Tip: houd rekening met een wachtrij bij de kassa

Om alvast kaarten te kopen voor de tentoonstelling, klik hier.