Milou van Rossum en Ellie Uyttenbroek in gesprek

Agenda Modemuze tentoonstelling Stedelijk Museum s-HertogenboschStyle Katja Prins, Marga Staartjes, Sonia Delaunay, Nina Ricci, Show Model Pontiac Solstice, Concept & Profiling Ellie Uyttenbroek, Fotografie Otto Snoek
jan '18 27
Lezing
Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch
14:00 - 15:00

Milou van Rossum interviewt zelfbenoemd style profiler Ellie Uyttenbroek naar aanleiding van StyleDrive.

Milou van Rossum (1965) is een autoriteit op het gebied van mode. Zij schrijft er al meer dan 25 jaar over en is moderedacteur bij het NRC. Haar laatste boek ‘De Nederlandse Mode in 100 kledingstukken’ kwam vorig jaar uit.

Ellie Uyttenbroek (1965) werd bekend door haar project Exactitudes, dat ze in 1994 begon met fotograaf Ari Versluis. Voor dit project legden ze de afgelopen jaren de manier van kleden van verschillende sociale groepen, zoals gabbers, kakkers en surfboys vast. Als gastcurator heeft ze zich nu verdiept in de collectie sieraden van het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch.

Vanuit de gedachte dat mensen zich tegenwoordig echter meer profileren met een auto ‘als accessoire’ is ze op zoek gegaan naar uitgesproken autotypes en de mensen achter de auto’s. Deze legde ze met fotograaf Otto Snoek vast, waarbij de sieraden uit het museum een nieuwe rol kregen. Zo ontstonden er vijfentwintig verschillende ‘stijlprofielen’ van sieraad, auto en eigenaar.

Beiden zijn gefascineerd door de manier waarop mensen zich kleden, en kijken niet alleen naar de catwalk, maar juist ook wat er op straat gebeurt.

Milou van Rossum schreef over StyleDrive een artikel voor NRC met als kop “Gewone mensen met een museumstuk”. Zij gaat nu op uitnodiging van het museum in gesprek met Ellie Uyttenbroek over de auto als ‘verlengstuk van je identiteit’, en hoe mensen zichzelf definiëren en profileren: door kleding, sieraden of auto’s, mobieltjes en dure consumptiegoederen als ‘accessoires’.

Kosten: € 5,-
gratis voor Vrienden en leden We Are Public

Bestel je tickets via deze link.

Hoofdbeeld: Style Katja Prins, Marga Staartjes, Sonia Delaunay, Nina Ricci, Show Model Pontiac Solstice, Concept & Profiling Ellie Uyttenbroek, Fotografie Otto Snoek.