Masterclass Haute couture (Staphorster) Stipwerk

Agenda Modemuze Masterclass Haute couture (Staphorster) Stipwerk – Crafts Council Nederland
jan '18 28
Scheepvaartmuseum, Amsterdam
10:00 - 16:00

Gerard van Oosten is opgegroeid met de Staphorster cultuur en het stipwerk. Deze achtergrond en zijn professionele schildersopleiding gebruikt Van Oosten om het traditionele ambacht van Staphorster stipwerk te behouden, over te dragen en verder te ontwikkelen.

Met behulp van moderne materialen, technieken en toepassingen geeft hij het ambacht door aan nieuwe generaties. Zo heeft Van Oosten een nieuwe verf ontwikkeld die breed toepasbaar is op verschillende kledingstoffen en wasbaar is. Op die manier haalt hij de stipwerktechniek uit de traditionele sfeer en past deze toe op hedendaagse producten. Voor de Belgische modeontwerper Walter Van Beirendonck realiseerde hij uniek stipwerk dat in 2016 op de Parijse catwalk te zien was.

In deze masterclass maak je met behulp van een combinatie van authentieke en nieuwe stempels je eigen unieke patronen.

Zie voor meer info de website van Crafts Council Nederland.