Kledingruil met youtuber Boncolor en Cathelijne Blok van Tittymag

Evenement
Verzetsmuseum Amsterdam
13:00 - 17:00

Kom zondag 13 oktober kleding ruilen in Verzetsmuseum Amsterdam en bezoek meteen de tentoonstelling Mode op de bon. Vanaf 13 uur kunnen bezoekers kleding inleveren tegen bonnen, die ze weer kunnen gebruiken om andere kledingstukken te bemachtigen. Youtuber Boncolor geeft deze middag stylingsadviezen, Cathelijne Blok van Titty Mag ruilt haar eigen kleding. En twee jonge ontwerpers zitten klaar om de kleding op maat te maken of te verfraaien.

Kledingruil

Tijdens de kledingruil kunnen bezoekers van de tentoonstelling maximaal vijf kledingstukken inleveren. Schoenen en accessoires zijn ook welkom, ondergoed, badkleding en sokken kunnen thuisblijven. In ruil voor de ingebrachte kleding krijgen de deelnemers bonnen, die gebruikt kunnen worden om dat ene fraaie modepareltje op de kop te tikken. Twee studenten van de mbo-modeopleiding zitten klaar om de kledingstukken aan te passen of te verfraaien. Youtuber Boncolor (links op de foto) geeft deze middag stylingadviezen. Cathelijne Blok (rechts op de foto) ruilt een deel van haar eigen kleding.

De kledingruil is onderdeel van de randprogrammering bij de tentoonstelling Mode op de bon, die te zien is vanaf 11 oktober. Direct na de Duitse bezetting in 1940 valt de import weg. Textiel gaat ‘op de bon’, maar ook met bonnen is er al snel vrijwel niets te koop. Met creativiteit, hergebruik en improvisatie proberen de Nederlandse vrouwen er tijdens de bezetting mooi uit te blijven zien. En zo ontstaat een nieuw modebeeld.

Bonnie Nottroth, alias Boncolor, is bekend van haar YouTube-serie Kringloopkwartier. In dit programma gaat ze elke aflevering met een andere gast naar een kringloopwinkel om een outfit uit te kiezen. Cathelijne Blok is oprichter van het kunstcollectief Titty Mag, dat bestaat uit een tijdschrift, website en podcast. Daarnaast schrijft zij een column in het modeblad Cosmopolitan.

Informatie

Ruilen op de bon, zondag 13 oktober van 13:00 – 17:00 uur. Gratis voor bezoekers van het Verzetsmuseum.

De tentoonstelling Mode op de bon is te zien van 11 oktober 2019 tot en met 1 juni 2020.