Het Fashion + Design Festival Arnhem 2021

Portret van vrouw met kunstwerk
jun '21 03
jul '21 03
Evenement
Het Fashion + Design Festival Arnhem

Het Fashion + Design Festival Arnhem onderzoekt dit jaar samen met designers en kunstenaars in een hybride festivalvorm hoe het verlangen naar zingeving zich manifesteert in mode en design. En hoe het modesysteem zichzelf opnieuw uitvindt, na de reset door de COVID-19 pandemie.

Thema van dit jaar: 'PURPOSE'

Het festival draait om PURPOSE, maar zeker ook om RE- PURPOSE. Het festival zoomt in op de manier waarop mode- en productontwerp inspeelt op de veranderende focus van materieel naar immaterieel geluk en zingeving, aan de hand van de tien dimensies.

De tien dimensies refereren aan domeinen als consumptie, gelijkheid, ratio, emotie, empathie en zijn afgeleid van de Boom des Levens uit de Kabbalistische leer, met als doel om door een combinatie van deze dimensies een perfecte balans te vinden, waardoor bezoekers zien dat hedendaagse denkbeelden over zingeving, duurzaamheid en het modesysteem, niet zwart-wit zijn, maar juist een nieuwe balans opzoeken.

FDFA biedt een hoogwaardig hybride festival van 3 juni tot en met 3 juli 2021, waarbij online en offline events elkaar afwisselen en aanvullen. Wekelijks worden er een aantal dimensies vanuit het overkoepelende thema ‘PURPOSE’ uitgelicht. FDFA biedt iedere week diepgang op de thematiek door middel van video’s en hybride events. De programmering vindt hoofdzakelijk op de donderdagen en vrijdagen in juni plaats en wordt georganiseerd in samenwerking met partners van het FDFA.

Programma

Het digitale programma bestaat uit een openingsweek met designertalks over het thema PURPOSE binnen de tien dimensies. De hele maand door presenteert het FDFA digitale programma’s, zoals video interviews met de talenten binnen de dimensies, how they create video’s over het maakproces en ambacht met lokale Arnhemse ontwerpers en inhoudelijk visuele installaties. Het FDFA laat experts vertellen over de hacks voor een duurzame, ge-upcyclede garderobe, en waar kleding vandaan komt.

Het FDFA geeft een seminar over PURPOSE & RE-PURPOSE en er worden er binnen de thema’s talks gehost over de duurzame projecten als The Linen Project en Fashion For Good over de toekomst van circulair ontwerp en nieuwe biobased materialen. Binnen The Linen Project wordt onderzocht of het mogelijk is om in Nederland op een duurzame manier de lokale productie van vlas, linnen en (linnen)producten te starten, waardoor de kwaliteit en oorsprong van de producten weer naar een lokaal niveau kan worden teruggebracht.

Op de interactieve onderdelen worden er workshops gegeven in ambachten als zeefdrukken en breien. Tijdens de Modemaand tonen de eindexamenleerlingen van ArtEZ University of Arts en Rijn IJssel Creatieve Industrie hun afstudeercollecties.

Het fysieke programma van het FDFA zal bestaan uit lokale, kleinschalige events met de lokale partners, een tour langs verschillende dimensies door de stad, die alleen is af te leggen, en een winkel expositie ArtEZ Toile de Luxe foto’s van ArtEZ Fashion Design Bachelor studenten wordt tentoongesteld op verschillende plekken in de binnenstad en het Modekwartier. Samen met de PURPOSE expositie vormen deze een route door de stad. Het programma is doorlopend in de maand juni.

Check het komende programma via deze link