Goed gemerkt: drie eeuwen Texelse merklappen

mei '18 22
okt '18 25
Tentoonstelling
Oudheidkamer Texel

Op Texel zijn al vanaf begin 1700 merklappen geborduurd. Vandaar de naam van de tentoonstelling: GOED GEMERKT, 3 EEUWEN TEXELSE MERKLAPPEN.

Handwerk van de Texelse ‘jongedochters’ uit de achttiende en negentiende eeuw. Met grote precisie en toewijding maakten zij kunstwerkjes van hun merklappen. Die waren bedoeld om te oefenen met borduren.

Dit fraaie culturele erfgoed van Texel is generaties lang bewaard en nu voor het eerst samengebracht in een expositie op de bovenverdieping van de Oudheidkamer.

Er hangen zo’n 30 merk- en borduurlappen. De werkstukken uit de 18e eeuw tonen duidelijk gelijke kenmerken en ook de merklappen vanaf ca.1800- ca. 1850 zijn herkenbaar als Texels.

Van bijna alle borduursters is de identiteit achterhaald. De merklappen zijn (meestal) zeer zorgvuldig in de Texelse families bewaard.

Deze particuliere bezittingen zijn een half jaar in bruikleen gegeven voor een unieke tentoonstelling.

Voor meer informatie zie website Oudheidkamer Texel