'De tas als theater' door Hester van Eeghen

jan '19 01
feb '19 25
Tassenmuseum Hendrikje

In de afgelopen 30 jaar ontwierp de Nederlandse topontwerpster Hester van Eeghen meer dan 600 objecten, van trolleys tot avondtasjes en van kleurrijke pumps tot werktassen.

Haar 30-jarig jubileum viert Hester van Eeghen met het pop-up boek One Thousand and One Handbags en met de tentoonstelling De tas als theater. Net als haar geliefde tassen, zit ook de tentoonstelling vol verassingen. Zowel het ontwerp als het binnenleven van de tas staat centraal. Maak een reis door het tassentheater: stap in een tas en prikkel al je zintuigen. Het observeren van attributen, het ruiken aan en voelen in, doet beseffen dat we heel veel meesjouwen.

Om deze vraag te beantwoorden, heeft ze speciaal voor de tentoonstelling een interactieve tassenscanner ontwikkeld. Door de tas in de scanner te plaatsen én door antwoord te geven op de vragen die worden gesteld, berekent de tassenscanner jouw karakter.

Iconen – 30 jaar ontwerpen

Hester van Eeghen ontwerpt tassen met karakter, met een verhaal. Haar tassen overstijgen het vluchtige modegevoel en zijn eerder praktische kunstwerken. Tientallen ontwerpen hebben inmiddels een iconische status en een aantal tassen zijn in museale collecties opgenomen. In de tentoonstelling zijn 10 iconen te zien die Hester van Eeghen de afgelopen 30 jaar heeft gemaakt. Iconisch omdat er maar één van gemaakt is, omdat hij zo lang mee gaat in de collectie of omdat hij zo markant is en meer ontroert dan andere ontwerpen.

Over Hester van Eeghen

Hester van Eeghen ontwerp tassen met een geheel eigen signatuur. Elke tas weet te verassen – van binnen en van buiten – en ook zijn ze altijd onmiskenbaar herkenbaar. Naast de mooie leersoorten, kleurgebruik en mooie afwerking speelt ook origami een belangrijke rol bij haar ontwerpen. Zo zijn veel van haar ontwerpen in of om te klappen, van 2D naar 3D te vouwen, binnenstebuiten te keren en aan twee zijden draagbaar. In dertig jaar tijd is Hester van Eeghen uitgegroeid van een eenmansbedrijf tot een bedrijf met achttien medewerkers.

De interactieve tentoonstelling De tas als theater ter ere van het 30-jarig jubileum van Hester van Eeghen is van 10 november 2018 tot en met 25 februari 2019 te zien in Tassenmuseum Hendrikje.

Ga voor meer informatie naar de website.