De keuze van Chequita Nahar

 
mrt '23 19
jun '23 25
Tentoonstelling
Coda, Apeldoorn

Voor deze tentoonstelling nodigde CODA Chequita Nahar uit om vanuit eigen perspectief en visie naar de CODA collectie te kijken. De tentoonstelling combineert haar selectie uit de CODA collectie met eigen werk en het werk van beeldend kunstenaars Iriée Zamblé en Wendy Owusu.

Nahar: “Als curator van deze tentoonstelling ben ik op zoek gegaan naar synoniemen vanuit verschillende invalshoeken om zo aansluiting of een vertaling te zoeken van verschillende thema’s in mijn eigen werk, werk uit de CODA collectie en in het werk van Iriée Zamblé en Wendy Owusu.” De keuze van Chequita Nahar is te zien van 19 maart tot en met 25 juni 2023 en maakt deel uit van de tentoonstellingsreeks De keuze van.

Chequita Nahar (1970, Paramaribo) groeide op met de Surinaamse en Nederlandse cultuur en is gefascineerd door etniciteit, symboliek en beeldtaal. In haar sieraden verwerkt ze porselein, katoen, hout en zilver en ook kralen in uiteenlopende formaten en uitvoeringen maken regelmatig deel uit van haar werk. De gekozen materialen zijn voor Nahar van grote waarde en betekenis. Niet vanwege de eigenlijke waarde van het materiaal zelf, maar vooral vanwege de symboliek en de verbinding die met het materiaal gelegd kan worden tussen erfgoed, traditie, culturen en verhalen. Haar sieraden tonen zonder uitzondering de kracht van het sieraad als communicatiemiddel en ‘boodschapper’. 

Als kunstenaar en docent fungeert Chequita Nahar als schakel tussen verschillende generaties. Zo combineert de tentoonstelling in CODA werk van haar voormalig docent Onno Boekhoudt met het werk van kunstenaars die haar geïnspireerd hebben. Ook laat de tentoonstelling werk zien van kunstenaars zij zelf invloed op heeft gehad. Nahar nodigde beeldend kunstenaars Iriée Zamblé en Wendy Owusu uit vanwege de manier waarop zij hun eigen achtergrond en cultuur vertalen met en in hun werk. Nahar is ook nieuwsgierig naar de verhalen van en in de CODA collectie: waarom is van sommige sieraadkunstenaars nu juist wel of niet aangekocht? Waar zitten omissies en waar is de collectie verrassend compleet? Met deze tentoonstelling en de selectie van Nahar worden verschillende perspectieven op de collectie gegeven. Verbinding tussen de verschillen staat daarbij centraal staat.

Zie verder: website Coda-Apeldoorn