De katoenconnectie: India, Europa, Ghana

Modemuze Meet Up: Katoen. Import en export
aug '18 02
Modemuze Meet Up
Centrale Openbare Bibliotheek Amsterdam (Oosterdokskade 143)
19:00 - 21:00

Meet Up: De katoenconnectie: India, Europa, Ghana op donderdag 2 augustus van 19.00 tot 21.00 uur

Katoen is niet meer weg te denken uit onze kledingkasten. In de 17de eeuw was katoen iets nieuws in Europa en werd dé aanjager van veel vernieuwingen in de mode en de textielnijverheid in de 17de en 18de eeuw. Gieneke Arnolli, conservator mode en textiel van het Fries Museum, vertelt over de grote en innovatieve gevolgen van de komst van katoen in Europa.

Tegenwoordig is er ook een grote stroom katoen, in de vorm van tweedehands kleding, vanuit Europa naar Afrika. Wat zijn de gevolgen van deze katoenexport voor Afrikaanse markten, ontwerpers en consumenten? Carmen Hogg, stijlantropologe, vertelt over haar onderzoek en documentaire van de reis van tweedehands Europees katoen naar de consument in Ghana.

Kaarten

Kaarten kosten € 7,50 en online te bestellen via Eventbrite

OBA-leden en studenten van de Meesteropleiding Coupeur krijgen 50% korting. Neem je OBA-lidmaatschapspas of MOC-studentenpas mee naar de lezing.
Modemuze-bloggers kunnen gratis deelnemen, maar om van een plek verzekerd te zijn moet een kaart worden gereserveerd via Eventbrite.