COOL JAPAN - Wereldwijde fascinatie in beeld

Kurebayashi, 2016. Foto: Kjeld Duits. Tentoonstelling COOL JAPAN - Wereldwijde fascinatie in het Museum Volkenkunde, Leiden, 2017
apr '17 14
sep '17 17
Tentoonstelling
Museum Volkenkunde

Pokémon, Hello Kitty, robots en samoerai: het zijn wereldberoemde iconen van de Japanse beeldcultuur. Japan staat bekend om eeuwenoude tradities en tegelijk is het hip and happening met opvallende visuele uitingen en een uitzinnige fancultuur. Museum Volkenkunde presenteert vanaf 14 april de grote tentoonstelling COOL JAPAN: wereldwijde fascinatie in beeld. Deze tentoonstelling toont de populariteit van hedendaags Japan en plaatst die in een historische context.

Historisch en hedendaags

COOL JAPAN brengt alles bij elkaar: van de herkenbare Japanse horror tot cute fashion uit de straten van Tokyo. Museum Volkenkunde laat met historische topstukken uit haar wereldberoemde Japancollectie zien dat de iconen van nu in een lange traditie staan. Naast onder andere werk van Katsushika Hokusai, bekend als ‘de Rembrandt van Japan’, is ook hedendaagse kunst vertegenwoordigd. Centrale blikvanger is het vier meter hoge schilderij Uki-Uki van Matsuura Hiroyuki waarin oude (traditionele kimono) en nieuwe (manga) elementen precies de kern van de tentoonstelling verbeelden. Liefhebbers van de Japanse popcultuur kunnen genieten van originele tekeningen en ontwerpen van klassieke manga, anime en games als Death Note, Princess Mononoke en Final Fantasy. Projecties laten de mooiste fragmenten zien uit invloedrijke animatiefilms.

Eenvoud, perfectie, puurheid en essentie: veel mensen associëren dat met Japan en Japans design en mode. De zentuin en theeceremonie worden er dan al snel bijgehaald. Maar bestaat er wel zoiets als ‘typisch Japans’ design? En is dat dan wel zo minimalistisch? In de zaal Essentie van de nieuwe tentoonstelling COOL JAPAN worden enkele voorbeelden van revolutionaire Japanse haute couture en design getoond. Dat Japan ook drukke, schreeuwerige ontwerpen voortbrengt, is in de rest van de tentoonstelling te zien.

Vooruitstrevende Japanse mode

Het was een revolutie, die drie vooruitstrevende Japanse ontwerpers begin jaren tachtig veroorzaakten op de Parijse catwalks. Kawakubo Rei (van het merk Comme des Garçons), Yohji Yamamoto en Issey Miyake hebben de modewereld blijvend beïnvloed. Ze zochten naar een essentie van mode door kledingstukken te ontdoen van opsmuk en sobere kleuren te gebruiken. De kleding van de Japanse avant-garde was vaak uniseks en verhulde de lichaamscontouren. Verder zijn stoffen met een grove structuur, onafgewerkte details en asymmetrie kenmerkend. Voor een jonge generatie modeontwerpers buiten Japan, onder wie ook Ann Demeulemeester, vormde het werk van Kawakubo, Yamamoto en Miyake een bron van inspiratie.

Tentoonstelling COOL JAPAN - Wereldwijde fascinatie in beeld in Museum Volkenkunde, Leiden, 2017.  Kawakubo Rei, oprichter van Comme des Garçons, in haar ontwerpstudio in Aoyama, Tokyo; december 1983. Foto: Paul van Riel

COOL JAPAN - Wereldwijde fascinatie in beeld

Pokémon, Hello Kitty, robots en samoerai: het zijn wereldberoemde iconen van de Japanse beeldcultuur. Japan staat bekend om eeuwenoude tradities en is tegelijk hip and happening. Museum Volkenkunde opent de deuren voor de grote tentoonstelling COOL JAPAN - Wereldwijde fascinatie in beeld. COOL JAPAN brengt alles bij elkaar: van Hokusai tot Final Fantasy en van herkenbare Japanse horror tot cute fashion uit de straten van Tokyo. Aan de hand van historische topstukken uit de wereldberoemde Japancollectie van het museum zie je dat de iconen van nu een lange geschiedenis hebben.

Voor fans en nieuwkomers

Behalve veel te zien is er ook veel te doen. Bezoekers kunnen eindeloos gamen op klassieke arcade speelkasten en de nieuwste game computers. Stripfanaten hebben de keuze uit duizenden manga’s om ter plekke te lezen. Verder zijn er rond het thema Cool Japan allerlei activiteiten en evenementen gepland. COOL JAPAN is een spectaculair vormgegeven tentoonstelling voor fans en nieuwkomers, voor jong en oud.

De tentoonstelling COOL JAPAN is te zien van 14 april t/m 17 september 2017 in Museum Volkenkunde te Leiden.