Community Dressing episode VI - Hindeloopen

apr '22 08
Online Expo
Katoendrukkerij Amersfoort & online

In aflevering VI kijken we naar de streekdracht van Hindeloopen en hun veelvuldige gebruik van sits, de  Indiase handgeschilderde of handbedrukte katoen. Theodorus Johannes neemt je mee naar de herkomst van sits, de  handelsrelatie tussen Nederland en India, en gaat kijken naar wat voor effect die heeft gehad op het  huidige modesysteem.

Live-première in de Katoendrukkerij Amersfoort

Op 1 april wordt er een exclusieve premiere van de nieuwe film gehouden in de Katoendrukkerij Amersfoort, een werkplaats en exporuimte die een rol heeft in Community Dressing. Toegang € 10 pp; Reserveren via [email protected]

Online première

Op 7 april gaat de film om 20.00u ’s avonds online in première via Youtube en op de webpagina www.fragmentsof.com

Over Community Dressing

Community Dressing’ is een reeks documentaire video’s over de Nederlandse streekdrachten. Theodorus  Johannes kijkt via de streekdrachten naar de stand van zaken in de hedendaagse mode-consumptie. Door de bijna verloren Nederlandse streekdrachten centraal te stellen en diens tradities, normen,  waarden, totstandkoming en verdwijnen te bevragen, ontstaat een blik vanuit de streekdracht op het  hedendaagse modesysteem. Verschillende experts, vakmeesters en draagsters komen aan het woord om  antwoord te krijgen op de volgende vraag; Waarin is het huidige modesysteem veranderd en/of hetzelfde  ten opzichte van de streekdrachten? Het onderliggende doel van de documentaire-reeks is vragen die men de laatste tijd over mode begint op  te werpen te onderzoeken. Vragen zoals; Wat is mode? Welke betekenis geven wij aan kleding? Welk  effect heeft de ontwikkeling van het modesysteem na de industriële revolutie (democratisering /  globalisering) hierop gehad? Het spannende is dat dit hoofdzakelijk het fenomeen streekdracht als  Nederlands mode-erfgoed actualiseert en mogelijk nieuwe betekenis geeft.

Met bijdragen van historische dansgroep Aald Hylpen, Gieneke Arnolli (voormalig  conservator Fries Museum), Nathalie Cassée (Katoendrukkerij), Prof. dr. Jos Gommans (Leiden University)  en illustraties van Siobhan Perera Manuelpilla