Close to You: ruilhandel en hergebruik

mei '18 26
Evenement
Openluchtmuseum Arnhem
10:30 - 16:00

Op zaterdag 26 mei vindt Close to You in het Nederlands Openluchtmuseum plaats. Een inspirerende samenwerking met een uitgebreid programma: ruilhandel en hergebruik is van alle tijden! Modeontwerpster Liselore Frowijn geeft een lezing, er is een rondleiding en een kledingruil. Toegang voor de eerste 100 mensen is gratis.

Close to You is onderdeel van het publieksprogramma van State of Fashion 2018 in Arnhem. Dit is een internationaal mode-evenement dat geheel gewijd is aan duurzame en eerlijke mode. Sinds maart reist Close to You door de Gelderse provincie en doet daarbij verschillende steden aan. De eerste editie vond plaats in Apeldoorn en ging over plastic als basis voor sieraden. Daarna streek Close to You neer in Wageningen, en dook in de wereld van het kleuren van kleding met natuurlijke grondstoffen. Voor de laatste editie wordt het Openluchtmuseum aangedaan waar hergebruik van kleding en textiel door nieuwe kleding te maken uit bestaande stukken centraal staat.

Programma

Op zaterdag 26 mei werpen conservator Hanneke van Zuthem en mode-ontwerpster Liselore Frowijn tijdens een lezing een duurzame blik op de toekomst vanuit het verleden. Gevolgd door een speciale rondleiding gewijd aan de oorsprong van textiel. Hoe maakten mensen vroeger van oude stukken textiel nieuwe kledingstukken, waarmee repareerden ze hun kleding? Hoe maakte ze van het ene- een ander soort kledingstuk? En, hoe vormt dat inspiratie voor ontwerpers en consumenten als jij en ik vandaag de dag?

Naast de lezing en rondleiding kan er op zaterdag ook kleding worden geruild op de Close to You ruilmarkt! Neem je oude kleding mee en ruil deze voor een ander item. Zo kun je shoppen met een gesloten portemonnee.

Zaterdag 26 mei

Lezing       | Auditorium 10.30 uur – 12.30 uur
Kledingruil | Entreeplein (bij slecht weer in de Houtloods) 11.00 – 16.00 uur
Rondleiding | Kledingroute Openluchtmuseum start 13.30 uur

Aanmelden voor het gratis programma op 26 mei kan via [email protected]

Close to You valt onder het publieksprogramma van State of Fashion 2018. Het vierjaarlijkse mode-event State of Fashion richt zich op een duurzame toekomst. Als internationaal en interdisciplinair platform voor ideeën, experiment, onderzoek en samenwerking verenigt State of Fashion ontwerpers, bedrijven en opleidingen in mode en textiel, met de gedeelde ambitie hun industrie toekomstgerichter, eerlijker en milieuvriendelijker te maken. Voor meer informatie ga naar wwww.stateoffashion.org, lees alles over het programma van State of Fashion en bestel je tickets online!