Haagse chic Steltman - 100 jaar sieraden en zilver

feb '18 18
Tentoonstelling
Gemeentemuseum, Den Haag

In 2017 viert juwelier Steltman het 100-jarig bestaan. Dit wordt gevierd met een overzichtstentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag over 100 jaar vakmanschap. De tentoonstelling toont juwelen van Steltman Juwelier van 1917 tot nu. Schitterende diamanten, prachtige juwelen van jade uit de roaring twenties, fantasierijke en sierlijke dierfiguren uit de jaren 50, en modern werk uit de latere periodes.

Aan bod komt ook zilver voor schitterend gedekte tafels of voor een fraai interieur. Tot de topstukken behoort het theeservies dat door Steltman in 1925 werd ingezonden voor de beroemde Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes te Parijs, en waar het werd bekroond met een bronzen medaille.

De tentoonstelling bevat ontwerptekeningen, ambachtelijke gipsmodellen en bijzondere bruiklenen uit privébezit. Hierbij komt ook het interieur van Steltman Juwelier aan bod, met moderne ontwerpen van Hildo Krop en Gerrit Rietveld. Maar bovenal vormen de schittering van de juwelen en het zilver een oogstrelend geheel.

Zie voor meer info Gemeentemuseum.

Hoofdbeeld: ring uit collectie Steltman Juweliers