‘Contemporary Fashion’ 

Hedendaagse ontwerpers beschouwen traditionele ambachten en handwerktechnieken uit de klederdracht nog steeds als inspiratiebron van waaruit nieuwe en frisse ideeën ontwikkeld kunnen worden. Ze geven een nieuw ontwerpstuk identiteit en traditionele kwaliteit.

Nederlandse modeontwerpers zoals onder andere Tess van Zalinge, Bas Kosters, Kasper Jongejan, David Laport, Meeta Mastani en Marlies Vissers, Elke Wierenga en Walter van Beirendonck (België), hebben ontwerpen uit hun collectie beschikbaar gesteld aan Het Klederdrachtmuseum. Aangevuld met bijzondere bruiklenen van o.a. Alexander van Slobbe, Viktor & Rolf, Mattijs van Bergen, Elisabeth van der Helm en Antoine Peters uit de collecties van het Zuiderzee museum (expositie ‘Gejaagd door de wind’) en het Zeeuws museum (expositie ‘Handwerk’) wordt een unieke tentoonstelling samengesteld waar de hedendaagse ontwerpen te zien zijn naast de traditionele kostuums waarop het is geïnspireerd.

Pronken

In de Nederlandse klederdracht golden strikte sociale regels: men moest zich kleden volgens stand, beroep en burgerlijke staat. Toch was er ook ruimte voor individuele variatie. Via handwerk, borduursels en variaties in stof kon men de beuk, de kraplap en andere onderdelen van het kostuum toch een uniek en persoonlijk karakter meegeven. Het ging er dan vooral om wie er bijvoorbeeld de mooiste kraplap kon maken of de grootste muts, anderen deden dat weer na. Pronkzucht was een grote aanjager binnen de ontwikkeling van de Nederlandse klederdracht.

Internationaal

Opvallend in de klederdrachten is het gebruik van kleurrijke sitsen stoffen die via de handel uit India en via de VOC in de Nederlandse klederdracht terechtkwamen. Zo werd de klederdracht een symbool van behoud en bescherming van de eigen cultuur en tradities. Nederland liet zien dat zij een wereldse natie was, waar men open stond voor invloeden van buitenaf door bijvoorbeeld het gebruik van borduursels uit Scandinavië (Marken).

Het teruggaan naar eeuwenoude tradities van specifieke stofbedrukking en textielbewerkingen zien we ook al jaren terug bij veel ontwerpers die in Parijs showen. Zo werkte bijvoorbeeld Walter van Beirendonck en John Galliano van Huize Margiela beide met de Staphorst Stipwerk techniek waarmee zij de stoffen van hun herencollecties lieten bedrukken door Gerard van Oosten. David Laport laat in een witte plooien jurk heel mooi zijn Zeeuwse roots terugkomen waarbij een duidelijke inspiratie van de Zeeuwse kappen terug te zien is.

De inrichting van de expositie en de catalogus is verzorgd door studenten van Nimeto, MBO vakonderwijs voor creatieve ruimtelijke inrichting. Dankzij een financiële bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Joes Meester Fonds en het Joes Lemmers Fonds, is de tentoonstelling en de catalogus mogelijk gemaakt.

Het Klederdrachtmuseum/Dutch Costume Museum

Het museum is gevestigd in een 17e -eeuws grachtenpand in het centrum van Amsterdam. In zeven kamers verrast het museum je met een explosie van kleuren, stijlen en designs van Nederlandse klederdrachten. Omdat klederdracht op korte termijn uit het straatbeeld verdwijnt en het aantal dragers afneemt, ziet het museum het als haar taak om dit zoveel mogelijk te behouden en beheren om zo niet ook de kennis, ambachten, technieken en de verhalen verloren te laten gaan.

Zie website van Het Klederdrachtmuseum

 

Doe een aanvulling

Vul deze informatie aan of geef een reactie

 
 
Locatie
Klederdrachtmuseum, Amsterdam
Datum
5 september 2018 tot 31 maart 2019
Type
Tentoonstelling