Frans Hoogendoorn - Een Haagse couturier

nov '17 04
feb '18 18
Gemeentemuseum, Den Haag

Couturier Frans Hoogendoorn is al meer dan 40 jaar een begrip in Nederland. Hij is onlosmakelijk verbonden met Den Haag, van oudsher een stad gelieerd aan hof, adel en diplomatie, en daardoor ook met de internationale modewereld.

Sinds de jaren 70 maakt deze vakman naam met elegante ontwerpen die zichtbaar zijn beïnvloed door de Parijse chic in de mode. Zijn tijdloze creaties met internationale allure worden gedragen door vooraanstaande vrouwen, onder wie verschillende leden van het Koninklijk Huis. De tentoonstelling in het Gemeentemuseum is een eerbetoon aan de Haagse couturier en toont modetekeningen, filmmateriaal en vele hoogtepunten uit zijn oeuvre.

Frans Hoogendoorn koos bewust niet voor een carrière in de spotlights, maar richtte zich volledig op zijn klanten en de couture. Door de jaren heen oogstte hij veel waardering om de insteek van zijn vakuitoefening: gedegen, passioneel en dienend. In 1974 vestigde hij zich in Den Haag, waar hij een indrukwekkende clientèle opbouwde. Zijn salon, tot 2014 gevestigd in de Molenstraat, was een bekende en stijlvolle locatie in de Haagse binnenstad.

“Ik vind het enig om de droom van mijn clientèle waar te maken, om ervoor te zorgen dat ze er elegant en smaakvol uitzien.”

- Frans Hoogendoorn

Hoogendoorn houdt van heldere kleuren, sterke contrasten en ongewone combinaties, zoals zuurstokroze handschoenen, brutaal gecombineerd met koninklijk paars of zonnegeel. In zijn ontwerpen handhaaft hij een tijdloze stijl met veel grafische lijnen, ensembles in zwart en wit, jassen met een pied-de-coq-motief, avondrobes met polka dot-stippen. Hij heeft oog voor kwaliteit en werkt met de mooiste stoffen uit Italië en Frankrijk. Frivole strikken zijn Hoogendoorns handelsmerk.

Zijn stijliconen zijn klassieke schoonheden als Audrey Hepburn, Jackie Kennedy en de Duchess of Windsor. Hoogendoorn is beïnvloed door de Parijse couture en de mode van de jaren 50 en 60. Daar zag hij de shows van Cristóbal Balenciaga en Hubert de Givenchy, couturiers voor wie hij grote bewondering heeft.

De tentoonstelling bevat modetekeningen, filmmateriaal en vele coutureontwerpen van Hoogendoorn, waaronder ook verschillende particuliere bruiklenen. Een van de bruiklenen – een wit ensemble – ontwierp Hoogendoorn voor prinses Irene. Zij droeg het bij de begrafenis van haar moeder, prinses Juliana. De bruidsjurk van prinses Anita, en een geliefde jurk van prinses Margarita zijn andere bijzondere bruiklenen aan de tentoonstelling.

De tentoonstelling is samengesteld door conservator Madelief Hohé, in een samenwerking met gastconservator Nicole Uniquole. Frans Hoogendoorn maakte met Nicole Uniquole een publicatie over zijn oeuvre, uitgegeven door Waanders en De Kunst.  De tentoonstellingsvormgeving is in handen van Maarten Spruyt.

Voor meer info zie Gemeentemuseum.nl.

Hoofdbeeld: modetekening door Frans Hoogendoorn